Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 13221 ggr
[karamell]
1/23/12, 9:26 PM

äldre blommor

Hej

Nu har jag hittat hit!

Jag har köp ett torp med enorm trädgård. Det finns inte många blommor kvar sedan tidigare tyvärr. Så nu är det dags för mig att förvalta tomten. Har någon några tips på roliga/fina perenner av den äldre torparsorten som inte är allt för svåra så vore jag tacksam. Det finns både soliga och skuggiga partier. Då jag är en lite otålig själ så gärna sorter som växer sig stora snabbt!!

Annons:
Bjornen
1/23/12, 10:41 PM
#1

Har ungefär 400 olika sorter som odlats i minst hundra år, så det är inte så enkelt att föreslå några

[karamell]
1/24/12, 9:42 PM
#2

Det var ju intressant att höra…….Men någon annan kanske har en favorit de tycker att de vill rekomendera toll en blomster novis!!

helisa
1/25/12, 12:19 PM
#3

Jag för min del gillar ju borstnejlika, toppklocka, fingerborgsblomm som för mig är riktigt gammelvärldens blommor, (har fått mina plantor från min mormor). Det finns ju fler naturligtvis

Dagliljor, Blågull, Gulltörel, Riddarsporre

Det är några jag har o dom växer i full sol till skugga

hulda 63
1/26/12, 1:14 PM
#4

Om du har köpt torpet nyligen ska du nog vänta 1år så du ser vad för gamla växter som ligger i marken ,sen kan du ju flytta dom placera dom vart du vill ha dom . Det kan finns mycket skatter i en gammal trädård..Lite guld men man får vänta lite tills våren har kommit.

Bjornen
1/26/12, 2:21 PM
#5

Bearbeta jorden och låt nya plantor komma upp. Ganska säkert kommer fingerborgsblomma att gro och kanske många andra. Många frösorter kan ligga i frövila lång tid eller mycket lång tid. Exempel finns med 600 år och 4000 år.

dolfen
1/29/12, 6:36 PM
#6

Vet inte riktigt varför jag kopplar löjtnantshjärta med ett gammalt torp…

Annons:
plutopellis
1/29/12, 9:13 PM
#7

Ja, löjtnanshjärtan var min första tanke också när jag läste gammalt torp….

Bjornen
2/2/12, 2:58 AM
#8

Löjtnantshjärta blommar första gången i Sverige 1852. Linnes "löjtnantshjärta" fick ju gula blommor istället.

HellviHumle
2/2/12, 4:51 PM
#9

Hur är det med Kejsarkrona, Iris och Madonnalilja?

HH

Maria
2/4/12, 7:30 PM
#10

Stockrosor tänker jag genast på när jag ser gamla torpGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnnaGreta
2/6/12, 7:23 PM
#11

Här finns en lista med gammaldags växter http://haven.tradgardsmastarn.se/allmoge_8.htm

Och det där med att gamla frön kan gro kan jag instämma i. I min trädgård kom det upp Fingerborgsblomma, Blågull och Toppklocka bla. Hur skoj som helst!

[karamell]
2/6/12, 9:23 PM
#12

Jamen självklart ska jag ha stockrosor och löjtnantshjärta. Nu när ni säger det så känns det helt rätt. Som sagt så är jag novis så de andra tipsen får jag goggla lite på. tack!

HellviHumle
2/6/12, 9:39 PM
#13

Brandlilja måste du ha också.

HH

Annons:
[karamell]
2/7/12, 8:41 PM
#14

Jag lyssnar och lyder!!!! Brandlilja får det bli!

Gronstedt
2/10/12, 9:00 AM
#15

Jag säger som andra: Ha inte för bråttom att gräva upp och göra om. Rensa ogräs och krafsa i jorden och se vad som dyker upp från vilande frön och halvkvävda rötter!

Ove555
2/10/12, 8:16 PM
#16

Höstaster, prästkrage och fjärilsblommor är ju trevligt också

http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/fjarilsblommor2.htm

LinaLj
2/16/12, 8:58 PM
#17

Jag älskar Stjärnflocka, finns i en rad olika färger och är skira och vackra. Har odlats sedan 1700-talet i sverige har jag för mig. I trakten där jag bor har de smeknamnet Djursätra blomman eftersom den gammla brunnen Djursätra Brunn har väldigt gott om just dessa blommor.

plutopellis
2/16/12, 9:06 PM
#18

Akleja, vet inte om det är en jättegammal blomma direkt men underbart vacker på bild.. Ska själv ha det nu i min trädgård, köpte lite frön Tungan ute

Bjornen
2/16/12, 11:00 PM
#19

Enligt traditionen införs stjärnflocka eller som Linne kallade den fröknar, av hemvändade soldater från Bender.

En sort av den med nästan vita blommor har odlats med säkerhet sedan 1830-talet. Den vanligaste gamla sorten har ljust rosa blommor.

Akleja har odlats i Sverige sedan medeltiden som medicinalväxt och akleja är belagt i skrift på svenska sedan 1538. Hildegard av Bingen använde namnet aglegia på 1160-talet. Man tror den infördes först i klostren, men kan dock inte uteslutas att den infördes redan under folkvandringstiden.

Annons:
rogerth
5/9/12, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Som tidigare sagts "Löjtnanshjärta" är en gammal och vacker växt!

"Var dig själv - det finns så många andra"

rogerth
5/9/12, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Stockrosor har ochså nämnts. Så här kunde en stuga se ut sommaren 1917. Det är farmor Jenny Kristina Thörnroth framför "Trädgårdstorp" i Lönsås med sina fem pojkar (det är min far som sitter i hennes knä). Farmor hade verkligen vad man kallar "gröna fingrar".

Att hon lyckats med sina Stockrosor torde framgå av bilden, trots att den är svartvit. 

En gammal växt "Incarvillea" har jag där moderplantan kommer från farmor Jenny Kristina.

"Var dig själv - det finns så många andra"

Bjornen
5/10/12, 8:42 AM
#23

Den gamla trädgårdsgloxinia (Incarvillea), ska du vara rädd om. Den är härdig och tålig i motsats till den art som numera finns i handeln.

Upp till toppen
Annons: