Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5249 ggr
MaMaMade
1/17/12, 7:46 PM

Vilken sorts blomjord?

Jag ska plantera om en aloe-variant åt min brukare o undrar vilken jord jag ska köpa; vanlig blomjord el kaktusjord? Det verkar som om den stått i vanlig jord men i en väldigt liten kruka, dvs "trångt om fötterna".

Ska jag låta skotten ligga o torka lite innan jag sätter dem el kan jag sticka ner dem direkt. Påse över krukan så att jag inte övervattnar?

Var länge sedan jag duttade med fetbladiga växter…

Annons:
Bjornen
1/18/12, 7:22 AM
#1

Bästa jorden är vanlig planteringsjord som blandas med sand och grus. Fetbladsväxter bör få snittytorna torra och man kan oftast vänta någon dag med sättningen i jord. Snittytorna bör åtminstone inte vara fuktiga.

MaMaMade
1/18/12, 7:52 AM
#2

Tack Bjornen! Pålitlig som vanligt! Glad

Planteringsjord har jag men var hitta sand o grus nu…nåja, får väl plantera om dem när snön försvunnit i maj.

Rosino
3/15/12, 12:49 PM
#3

Kanske det fungerar att blanda med icke-klumpbildande kattsand? Skrattande

Bjornen
3/15/12, 6:45 PM
#4

Använd inte kattsand, åtminstone vissa sorter kan innehålla giftiga ämnen.

Rosino
3/15/12, 9:54 PM
#5

Låter konstigt med giftiga ämnen i kattsand, men kanske det är så.

plutopellis
3/16/12, 8:22 AM
#6

Jag hade en Aloe vera en gång, en sån som är på bilden här inne till salu om ni sett den.. Den växte som ogräs och jag hade den i helt vanlig blomjord. Levde i flera år tills den vuxit sig ful och jag började dela och ha mig..

Annons:
Bjornen
3/16/12, 8:55 PM
#7

Någon eller några sorter använder restprodukter vid papperstillverkningen för tillverkning av kattsand (kaulitlera men sannolikt även andra kemikalier från papperet). Att blanda detta till krukväxter kan skada växterna, då det kan bli höga koncentrationer. Däremot bör de kunna användas i komposten. .

Upp till toppen
Annons: