Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 17738 ggr
JesFre
2012-01-17 15:30

Litchi

Hej

Under nyår åt vi en hel del Litchi och när jag sen satt där med alla kärnorna så tänkte jag att jag skulle sätta ner dem i en kruka. Lät dem dock ligga i något dygn i vatten då jag inte hade tid att leta rätt på jord och krukor i förådet direkt.

Satte krukan övanför ett element i ett fönster. Nu har tre stycken börjat sticka upp en är 3-4 cm hög de andra bara 1cm men de är på gång.

Nu undrar jag om det är någon annan som testat att plantera just litchi. Har mest läst att de ska vara svårt att få dem och gro, men det har jag ju lyckats med hur ska jag ta hand om dem nu?

Vet ju att jag knappast kommer få dem att bli träd som kan bära frukt, men då min sambo älskar Litchi så vore det lite kul att i alla fall ha några plantor.

Annons:
kickboard
2012-01-18 21:22
#1

Har en planta som jag drivit från frö och den är nu snart två år och har sex blad, ca 10 cm hög.  Sommartid har jag haft den i vårt inglasade rum där den trivts bra.  På hösten tog jag in den i rumsvärme och sköter den som en vanlig krukväxt och den har tappat något blad.. Den verkar växa ganska långsamt.

JesFre
2012-01-19 14:32
#2

Tack för tipset, har du toppat den eller bara låtit den vara?

vojsan
2012-01-19 17:26
#3

Jag har läst om ngn son fått frukt på sin men det tog ca tio år :S

JesFre
2012-01-20 00:02
#4

Coolt, hade varit lite kul om det gick. De får hänga med så länge de vill och om de finns chans att få frukt får de hänga med ett tag till efter det Flört Som sagt sambon skulle älska att kunna plocka frukterna hemma.

Linus-VG-zon3/4
2012-02-14 21:29
#5

Är det färska kärnor brukar dom gro ganska snabbt och lätt, dom kan vara svåra att hålla vid liv vill ha tropiskaförhålladen åretrunt. Jag sätter min under extraljus till vintern och det gör att den inte fällerblad och får mindre vissna områden på bladen.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

tvättäkta bybo
2012-02-14 23:35
#6

tappar kärnorna grobarhet fort? har några kärnor som legat torrt i rumstemperatur i några veckor, nu har de legat i vatten i ca 2 dygn. är det någon idé att prova plantera dem??

Annons:
Bjornen
2012-02-15 06:48
#7

Normalt kan frön lagras några år utan att grobasrheten minskar i någon större utsträckning. Längre blötläggning av frön mer än ett dygn är dock skadligare och de riskerar att ruttna. Du har inget att förlora på att prova att så dem. I värsta gror inte fröna.

JesFre
2012-02-15 10:53
#8

Mina 4st är nu mellan 8 -14 cm höga och verkar trivas i mitt söder fönster. Den enda som visnade lite när jag planterade om dem är faktsikt den som börjat förgrena sig bäst. Väldigt glad att jag inte gjorde som jag tänkte först och kastade den utan gav den en chans Glad

Så när de nu börjar bli lite kraftigare är det bara att vänta på att de själva förgrenar sig eller kan jag hjälpa till? Några tips?

#6 jag lät mina ligga ganska länge i vatten (glömde bort dem lite faktiskt) Men när jag planterade om dem så såg jag att alla mina hade grott, 5 st med blad och 2 st hade bara fått en rot men de var på väg. Hade dock inte fönster plats till alla så tog de starkaste Glad

plutopellis
2012-02-15 11:27
#9

Måste testas!! :)

Cordata
2012-02-15 11:41
#10

Lägg gärna upp en bild på plantorna, nyfiken ;)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

JesFre
2012-02-15 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Självklart Glad

JesFre
2012-02-15 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och här kommer de andra två Glad

Cordata
2012-02-15 12:51
#13

Tack! Man kan ju redan se att det ska bli små träd :D

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
Mantissa
2012-03-01 09:25
#14

Enligt den här sidan: http://www.crfg.org/pubs/ff/lychee.html
Så behöver litchin en årlig svalare period där den tillåts tappa sina blad för att trivas. Vad jag läst på andra ställen så kan den bära frukt när den är en knapp meter, men det tar ganska många år att få den dit.

Linus-VG-zon3/4
2012-03-01 09:37
#15

Dom ska inte fälla bladen, dom är städsegröna. På sidan står det att dom behöver en köldperiod mellan 0c till +7c för att stimuleras till att blomma. Men jag vet att det växer även i tropisktklimat där det aldrig blir kyla som sätter frukt och också finns det nog viss varitation mellan noprdliga och sydliga populationer. Min har jag ute och tar in innan det blir kyligt. Frost bör man undvika.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Mantissa
2012-03-01 09:39
#16

Frost ja, men det står att de ska ha ner mot "kylskåpskallt"

JesFre
2012-03-01 10:24
#17

Okey det låter ju intresant. Men tror att mina små träd (som nu faktiskt har fått några blad till) får klara sig utan kyla tills de blivigt lite större.

Ska läsa på lite mer och se vad som händer. Men tack för tipset. Ska se om jag kan hitta samma fakta på fler ställen

Linus-VG-zon3/4
2012-03-01 19:26
#18

Jag har sett träd i verkligheten som ger frukt i Gambia. Och där blir det inte någon kyla. Och dom finns vildväxandes i området runt staden Haikou som har en lägsta medeltemp på +15c. Att ställa dom svalare kan säkert stimulera dom till att blomma (dock från frösådd tror jag det är svårt och ovanligt i Sverige). Och fäller den bladen mår den inte bra.

Litchi växer och ger stora skördar i tropiskt såväl som subtropiskt klimat.

Ska man övervintra Litchi så har jag lyckas bättre med extraljuus och lagom varmt och så ev ute under sommaren i ett soligt och varmt läge.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

JesFre
2012-03-01 19:57
#19

#18 Det stämmer mer med det jag hittat om dem. De ska ju vara känsliga för drag har jag läst.

Men jag får väl prova om jag har lika många kvar om några år (tvivlar på att alla 4 överlever så länge dock) Och ha några svalt och några varmt för att se vad som funkar bäst. Men jag förväntar mig inte att jag kommer få frukt, det var ju inte direkt därför jag planterade dem. Utan mer för att det är kul att se om man kan få upp något.

vojsan
2012-03-15 10:48
#20

Jag har planterat och lyckats dra upp en massa plantor, men de har bara blivit nån dec höga innan de dött. Har fått för mig att de är väldigt känsliga förr torr och varm innomhusluft och att man definitivt inte ska glömma att vattna..

Annons:
Evaew
2012-09-29 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Planterade ett par kärnor för tre år sedan och ett har växt fint. Grenar sig bra och verkar trivas ute på sommaren. Det är ca 50 mc högt nu. Det tog evigheter innan det grodde dock… Bifogar bild.

kickboard
2018-09-27 18:48
#22

Har du plantan i rumsvärme på vintern?

Upp till toppen
Annons: