Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

tips önskas på frön att så under lysrör nu/snart

2012-01-03 20:59 #0 av: solbrud

Jag är ny som villa/trädgårdsägare och vill ha tips om vad jag kan börja att driva upp inne i januari och februari.

Har hyllor med lysrör och  svala utrymmen i beredskap och nu kliar det i fingrarna.

Gärna tips på sånt som inte behöver stratifieras innan för de fröna tänker jag låta övervintra ute i drivbänk.

Och när planterar jag tomatfrön inne?

Anmäl
2012-01-04 00:24 #2 av: Åsa S

Tomatfrön = sås ca 8v innan utplantering och tomat gillar inte temperaturer under +7 så ofta kan man inte sätta ut dem förren i början av juni = räcker med att så i slutet av mars-början av april. Chili och paprika bör man starta tidigare med men har man skaffat snabba sorter kan det räcka med att börja i slutet av feb.-början av mars. Brukar aldrig börja tidigare än mars själv och jag odlar mest sånt som kan direktsås numera är enklast.

Anmäl
2012-01-09 09:27 #3 av: pius314

kronärtskocka behöver lååång tid på sig, så vill du ha dessa delikatesser är det dags nu! :-)

Anmäl
2012-01-09 18:50 #4 av: Bjornen

Fuchsia, pelargon, Maurandia.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.