Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsarbete i största allmänhet

Vad ska jag tänka på?

2012-01-01 10:17 #0 av: plutopellis

Hejsan! Jag har för en månad sen ung precis flyttat in vårt hus (ett hus från 71 med lagom stor trädgård för nybörjare). Vet ju inte vad som växer här så får ju självklart väntat ett år innan man börjar göra det helt till sin egna. Men, det är allra första gången i mitt liv som jag har en trädgård, har alltid bott i lägenhet med balkong. Vad behöver man tänka på? Redskap? Förutom den självklara gräsklipparen Flört Tips och trix till en lättskött trädgård? Och sånt... Glad

Anmäl
2012-01-02 07:16 #1 av: Bjornen

Tadet lugnt och varligt. Se vad som finns. Fundera noggrant före större åtgärder. Ta aldrig bort träd och buskar utan att noga överväga det. Ett nytt träd kan ta 50 år att återskapa. Upplev alla årstider innan några större förändringar görs.

Skaffa redskap efter behov och inte efter vad andra anser du ska ha. Om möjligt låna och prova.

Anmäl
2012-01-02 08:08 #2 av: plutopellis

Tack! Är precis vad vi tänkt första året :)

Anmäl
2012-01-02 11:57 #3 av: Halvdansken

Ta massor med foton så ni ser var solen står, var det växer vad redan nu osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2012-01-02 12:38 #4 av: plutopellis

Smart! Tack! Det ska jag göra, inte alls tänkt på.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.