Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4333 ggr
Maria29
2011-12-31 18:20

Vill ha tips!

Förra säsongen satte jag stängsel (1.5m högt) runt hela tomten och nu funderar jag på att göra det lite mysigare genom att plantera klätrande/slingrande växter. Tomten är en blandtomt med berg, surjord, även vanlig mark och på baksidan så är det skugga från blandskog. Så vad jag vill ha tips på är växter som inte är giftiga (har hundar) och som trivs i zon2.

Jag har köpt humlefrön (som jag vet att inte kommer att räcka) men tomten är stor och jag vill inte att allt ska vara samma sak. Flört

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Bjornen
2012-01-01 10:22
#1

Att så flerårig humle från frön innebär flera års väntan på resultat. När det gäller perenna klätterväxter finns klematis och kaprifol i olika artera och sorter. De är dock svagt giftiga men knappast någon fara varken för barn eller hundar. Möjligen kan bären på kaprifol locka att ätas.

Bland ettåriga och snabbväxande klätterväxter finns förstås krasse och luktärt.

pius314
2012-01-03 14:43
#2

klematis summer snow kommer att gömma staketet (och ev klättra upp på nåt annat som står i närheten). Men vill du ha en riktigt maffig stakettäckare så kolla in den! :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria29
2012-01-03 15:18
#3

#1 Har en Kaprifol som klätrar på två träd och ingen av hundarna har brytt sig. #2 Googlade den det ser ut som någonting för mig (måste bara hitta någon som säljer den)!! Flört

Det jag helst vill ha tips på är perena klätrare (har ettåringar men stängslet vill jag inte "jobba" med) så ännu mer tips är välkomna. Flört

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

pius314
2012-01-03 16:07
#4

#3 den är väldigt vanlig, kolla på "any given" handelsträdgård eller postorderfirma… Jag beskär inte min utom till nöds när den svämmar över Skrattande

annars är vildvin fint tycker jag, kommunen har satt några plantor brevid ett gunnebostängsel vid busshållplatsen och det är fint, magnifik höstfärg!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Upp till toppen
Annons: