Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 3446 ggr
Martin
2011-12-17 22:32

Plantera tulpanlökar

Det är väl förmodligen helt för sent, men jag bor i Malmö och vi har en mild vinter, fortfarande över 5 grader och ingen kyla i sikte direkt. Lär ju bli en grådaskig jul helt utan snö.

Oavsett vilket - har råkat hitta ett paket tulpanlökar som jag inte fått i marken. Vad tror ni, är det värt att plantera dem? Är nybliven husägare sedan i somras och har dåligt hunnit få koll på när, vad och var.

Tips… hur långt mellanrum mellan lökarna? Hur långt ner skall de? Sol eller ickesolsida?

mvh Martin

Annons:
HellviHumle
2011-12-17 23:49
#1

Peta ner dem nu. Står det inget om det på påsen? Har för mig någon decimeter mellan dem. Lökar brukar man peta ner tre gånger så djupt som löken är stor. Ingen större vetenskap egentligen. Bara de inte ligger ovanpå jorden. GladBättre med solsida. En del blommar inte om om det är för skuggigt.

HH

Bjornen
2011-12-18 07:09
#2

Visst kan tulpanlökarna planteras nu. Blomningen kan bli lite försenad första året. Om lökarna har torkat kan enstaka lökar låta bli att utvecklas, men det märks ju i vår.

Planteringsdjup är normalt 3-5 gånger lökens diameter. Avståndet mellan lökarna är inte så noga utan kan variera från några centimeter till decimetern. Normalt brukar man tala om planteringsavståndet från mittpunkten av lökarna och då bör det vara omkring en decimeter eller mera.

Martin
2011-12-18 12:58
#3

Tackar för tipsen! Får väl skicka in en bild i vår på resultatet så får vi se vad det blev för något av det :o)

mvh Martin

HellviHumle
2011-12-18 13:29
#4

#3 Gissar på tulpaner! Glad

HH

Upp till toppen
Annons: