Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2257 ggr
DesK
2011-11-14 12:04

Fröindustrin riskerar att ödeläggas

Enligt svd,se /opinion riskerar hela den svenska fröindustrin att ödeläggas efter jordbruksverkets senaste förslag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
HellviHumle
2011-11-14 16:56
#1

Det är faktiskt ingen nyhet. Det är rätt länge sedan det skrevs om det första gången. Det gör förstås inte saken bättre. Ännu ett vansinnigt förslag som emanerar från EU!

HH

Torparmor
2011-11-19 21:00
#2

#1 Läste du verkligen artikeln? Det här är inte alls det som diskuterats tidigare. Då handlade det om registreribgsavgift för frösorter som ej var godkända av EU. De frösorterna är gamla sorter som säljs i små kvantiteter och behövs för en framtida genbank.

Det här är ett annat förslag, men resultatet slår mot samma gamla frösorter igen. Det verkar som om jordbruksverket har hittat en annan väg att ta bort de gamla beprövade frösorterna, som inte de stora fröföretagen har patent på. Förslaget innebär enormt stora avgifter för packeteringen av fröerna, och då får de firmor som odlar och säljer dem slå igen. De större företagen kan paketera i länder som inte har någon paketerinsavgift.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

HellviHumle
2011-11-19 22:16
#3

#2 Ja, jag läste men trodde att det var samma sak som är på gång sedan tidigare. Då är det ännu värre än jag trodde. Kan inte påstå att jag blir särskilt förvånad. Mest förbannad!

HH

Upp till toppen
Annons: