Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2783 ggr
Aribigga
2011-11-06 12:26

Ny med trädgård

Hejsan!

Nu i november så har jag flyttat till en lägenhet med trädgård! Jag jobbar med nomhusväxter men är helt borta när det gäller saker som tål under 10 grader.

Som tur är har jag en mor som är trädgårdsmästare som jag kan fråga men jag gillar forum och håller mycket till på shetland och ridsport så jag tänkte kolla om jag kunde läsa mig till någon kunskap här också.

Tja, det var en liten presentation och sedan till min fråga:

Nu på hösten kan man/ska man se till att gödsla med något? Jag har ju fri tillgång till hästgödsel så jag funderade på om man kunde lägga/gräva ner i rabbaterna och på så sätt berika jorden sen till i vår?

Kom gärna med tips på annat en nybörjare med trädgård kan hitta på!

Brb gräva ner tulpanlökar :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Brisa
2011-11-06 14:55
#1

Hej!

Är också med ny trädgård, flyttat från hus till radhus. Har nu hunnit se min trädgård en sommarsäsong. Och åh vad roligt det är att planera kommande sommarsäsong! :)

Hästgödsel är jättebra, näringsrikt och ger jorden bra struktur. Använde det själv mycket i min gamla trädgård. Men jag tror inte det är så bra idé att gödsla med det nu under hösten, om du har perenner i rabatterna. De ska avmogna och bereda sig för vintern, om de inte redan gjort det. Det blir fel med en massa näring för dem. Om du istället väntar till vintern när tjälen gått i marken tror jag inte det gör nån skada, ev tappar du lite näringsämnen innan våren kommer. Men det är ju inte dumt att ha halva jobbet gjort då heller. :)

Aribigga
2011-11-06 15:35
#2

Då kan jag vänta med gödslet till tjälen kommer :) Ska bli spännande att planera sina rabatter nu i vinter och höst!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Brisa
2011-11-07 23:29
#3

Ja, planeringen är halva nöjet! :) Har nyss bläddrat i Impectas frökatalog och det är så skönt att känna löftet om att det snart är vår igen… Förra året skulle jag ju flytta så jag gjorde inga sådder alls, och nu längtar jag efter små plantor igen! :)

Har en mindre radhusträdgård nu och inte så många olika växtplatser - det mesta i söderläge. Tanten som bodde här förr hade mest låga marktäckare så jag planerar lite nya växter. Jorden verkar dock jättefin, lucker och mullrik. Så här ska nog lite nya plantor trivas bra!

Har dock slutat med ridning för nåt år sedan och därmed har jag inte tillgång till hästskit på samma sätt. Men det ska nog gå att tigga till sig lite från nåt stall.. ;)

Aribigga
2011-11-08 07:10
#4

Ja det kan jag tänka mig, efter att ha bott i lägenhet utan varken trädgård eller balkong i runt två och ett halvt år så får man roa sig med annat, typ så citronkärnor och sånt. De ska lätt bo i uterummet sen i sommar! :D

Jag är inte riktigt säker vilket läge min trädgård är men jag tror det är nordost. Det är mest höga växter i den, fick en drös med buskar av min sambos moster, sånna som får rosa blommor på våren som jag aldrig kommer ihåg vad de heter som är nergrävda lite här och var just nu. Tänkte att jag ska så krasse runt dem, vet att vi hade det när jag var liten så kunde vara mysigt att göra det igen.

Det kan inte vara svårt att få gödslel av något stall, de blir säkert bara glada för att bli av med den. Bäst är väl om man inte bara får med sig halm eller det är bra att täcka jorden med?

Vilken är den bästa gödseln att berika jorden med? Har för mig att det är höns egentligen va? Eller gris? Har urea hemma till mina småplantor som de får då och då och det är ju typ rent kväve så de växer som bara den när de får det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Torparmor
2011-11-10 21:46
#5

Det bästa är att gödsla så snart jorden har tinat upp, då myllar du ner den lätt i yttersta jordlagret. Det här bör göras minst några veckor innan du ska så eller sätta plantor.

Det är inte bra att gödsla tjälad jord en stor del av näringen rinner bort från jorden. Det är inte heller så klimatsmart för det ökar fosforhalten i våra vattendrag. Dessutom kan ett extra lager av hästgödsel göra att tjälen tar längre tid att gå ur jorden.

Har man lantbruk är det förbjudet att sprida gödning på tjälad mark.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Aribigga
2011-11-11 06:31
#6

Okey, tack för infon! Då väntar jag med det tills tjälen släpper istället :)

Men det är bäst med bara bajset va? Man ska undvika få med en massa halm?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Torparmor
2011-11-11 08:16
#7

Halmen hjälper till att öka strukturen på marken, så den är bra. Fast allra bäst är faktiskt urinen och beroende på hur finfördelad din halm är och från vilket sädesslag kan halmen suga upp olika mycket urin.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Bjornen
2011-11-11 12:29
#8

Det är endast kall naturgödsel (ko och idisslare) som är lämplig att gödsla med på hösten och den gräves bäst ner. Varm gödsel bör inte användas på sensommar och höst utan endast under vår och försommar. Varm gödsel (särskilt höns och häst) innehåller mycket lättlösligt kväve som försvinner fort och är borta till våren.

Hög halt av halm ger bättre struktur på jorden och är bra med kolämnen som binder delar av kvävet och därigenom försvinner inte så mycket genom avdunstning och vattenavföring. Hästgödsel med hög halt av färsk barrträspån kan ibland vara mera skadlig än nyttig.

Kaliumhaltig gödselmedel är bra att använda på sensommar eller höst, vilket förbättrar växternas övervintringsförmåga. I viss mån gäller det också kalkhaltiga gödselmedel som binder "farligt" kväve. Kväve gör att vinterhärdigheten försämras genom att växterna inte slutar att växa på hösten.

Aribigga
2011-11-11 19:26
#9

Tack så mycket för svaren, vet inte vilken sorts halm det är men den är ganska korthuggen så att säga då ska jag ta med den i vår sen när jag gödslar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
2011-11-12 09:06
#10

När kommer tulpanerna upp ur marken föressten? På våren fattar jag men vid vilket gradtal ungefär? April? Maj?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: