Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 9387 ggr
[bejan]
2011-09-20 18:24

bekymmer med potatislandet

Året 2010 grävde vi upp ett land som legat i träda ca 15 år. Tidigare hade det odlats potatis på det stället. Det har legat som ängsmark som slagits två gånger /år.  Vi rensade ordentligt och gödslade satte potaits och fick en fin skörd. Bearbetade landet i våras och satte potatis igen MEN hela skörden är förstörd av maskar. Ingen vacker syn!  Varför och hur ska vi göra nästa år.?

Annons:
HellviHumle
2011-09-20 20:05
#1

Vad är det för maskar? Knäpparlarver kan vara ett problem där det tidigare vuxit gräs.

HH

Bjornen
2011-09-21 08:11
#2

Knäpparlarver lever av gräsrötter och har en utvecklingsperiod på omkring 3 år. När gräset dör måste de hitta alternativ mat och då blir det potatisen. Man bör alltså undvika att odla potatis under de närmaste åren det har varit gräs.

[bejan]
2011-09-21 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja visst är det knäpparlarver. Rynkar på näsan

Lill-Kisse
2011-09-24 18:23
#4

Nästa år kan du odla något annat än just potatis. Över huvud taget anses det inte lämpligt att odla potatis på samma plats förrän det gått ett par år emellan. Växelbruk fungerar bäst. Själv växlar jag om från rotfrukter till grönsaker ovan jord som t ex sallat, mangold och fänkål. Sedan kanske det får bli ärtor och bönor innan jag sätter potatis på samma plats igen. Det är full rotation på grödorna varje år enligt ett schema jag gjort upp.

Lill-Kisse
2011-09-24 18:24
#5
Upp till toppen
Annons: