Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6249 ggr
Kickilu
2011-09-07 11:07

Trädgårdshallon

Hej!

Jag har trädgårdhallon som är kanske ca 7 år. Första åren efter vi flyttat in var det hallon på men inga mängder. Hörde man skulle klippa ner de grenar som det tidigare varit bär på vilket jag gjorde. Fick knappt ett hallon förra året. I år gjorde jag inget alls och under sommaren kom kanske 5 hallon. Nu är de överösta med hallon. En del har mognat men man undrar ju hur det blir med resten.

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska sköta om dessa. Sitter ju väldigt tätt ihop med så det är svårt att komma åt dem. Det är inte hösthallon som jag har hört ska finnas.

Annons:
Bjornen
2011-09-09 07:58
#1

Det verkar vara hösthallon. Alltså som ger frukt på årsskotten. Det händer då och då även på vanliga hallon.

En gissning kan vara att du har hallonskottsjuka på dina hallon. Det är en svampsjukdom som angriper ledningssträngarna i stjälkarna vilket hindrar näringstillförseln. Det syns bäst på senhösten när de angripna stjälkarna blir bruna nertill. Om så är fallet bör alla angripna stjälkar tas bort och förstöras på hösten. Noggrann borttagning gör att angreppen minskar.

Kickilu
2011-09-09 12:03
#2

#1 ok jag ska titta på stjälkarna hur de ser ut. Jag får glädja mig åt varje hallon jag som hinner mogna.

Tack för ditt svar

Upp till toppen
Annons: