Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 10669 ggr
Aristarcos
9/4/11, 10:11 AM

Tips på blommande buske ?

Då jag inte kommer behålla oxbärsbusken, behöver jag uppslag på blommande buskar  ( ev utan blommor med vacker färg ska bryta emot bakgrunden som är en ligusterhäck) som tål att beskäras eller en inte alltför starkväxande. Bör inte bli mycket högre än ca dryga 2 m.

Annons:
Bjornen
9/6/11, 9:04 AM
#1

När det gäller buskar för klippta häckar, bör man välja sorter som inte blir högre än 1½ x klipphöjden.

Det är svårt att ge råd så där utan vidare. Men vad jag kom att tänka på är den väldoftande gullrips (Ribes odoratum) med gula blommor eller som jag förmodar i bättre klimat rosenrips (Ribes sanguineum) (eftersom du har liguster).

Aristarcos
9/6/11, 2:49 PM
#2

Hej, jag ska inte ta bort ligusterhäcken, det här ska vara en fristående buske framför häcken. Lerjord, men väl dränerad på platsen. Gärna vita blommor. Ev andra. Mej jag ska kolla in de du nämt :) Tackar..

kickboard
9/6/11, 9:12 PM
#3

Rödbladig smällspirea är fin med vita blommor.

Bjornen
9/6/11, 9:40 PM
#4

Rödbladig smällspirea har mera rosa blommor och inte vit.

Du har förstås den buske de egentligen planterade schersmin. Smultronschersmin om du vill ha en lite lägre eller doftschersmin om du vill ha lite högre och större. Däremellan finns det ytterligare arter.

kickboard
9/7/11, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär ser min buske ut och jag tycker blommorna är vita.

Bjornen
9/7/11, 10:17 PM
#6

Om du tittar på de enskilda blommorna är de svagt rosa, men i jämförelse med det röda bladverket ser blommorna vita ut. Smällspirea i andra sorter med gröna eller gula blad har vita blommor. Men hos den rödbladig finns det även röda pigment i blommorna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: