Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Tips på blommande buske ?

2011-09-04 10:11 #0 av: Aristarcos

Då jag inte kommer behålla oxbärsbusken, behöver jag uppslag på blommande buskar  ( ev utan blommor med vacker färg ska bryta emot bakgrunden som är en ligusterhäck) som tål att beskäras eller en inte alltför starkväxande. Bör inte bli mycket högre än ca dryga 2 m.

Anmäl
2011-09-06 09:04 #1 av: Bjornen

När det gäller buskar för klippta häckar, bör man välja sorter som inte blir högre än 1½ x klipphöjden.

Det är svårt att ge råd så där utan vidare. Men vad jag kom att tänka på är den väldoftande gullrips (Ribes odoratum) med gula blommor eller som jag förmodar i bättre klimat rosenrips (Ribes sanguineum) (eftersom du har liguster).

Anmäl
2011-09-06 14:49 #2 av: Aristarcos

Hej, jag ska inte ta bort ligusterhäcken, det här ska vara en fristående buske framför häcken. Lerjord, men väl dränerad på platsen. Gärna vita blommor. Ev andra. Mej jag ska kolla in de du nämt :) Tackar..

Anmäl
2011-09-06 21:12 #3 av: kickboard

Rödbladig smällspirea är fin med vita blommor.

Anmäl
2011-09-06 21:40 #4 av: Bjornen

Rödbladig smällspirea har mera rosa blommor och inte vit.

Du har förstås den buske de egentligen planterade schersmin. Smultronschersmin om du vill ha en lite lägre eller doftschersmin om du vill ha lite högre och större. Däremellan finns det ytterligare arter.

Anmäl
2011-09-07 17:13 #5 av: kickboard

Såhär ser min buske ut och jag tycker blommorna är vita.

Anmäl
2011-09-07 22:17 #6 av: Bjornen

Om du tittar på de enskilda blommorna är de svagt rosa, men i jämförelse med det röda bladverket ser blommorna vita ut. Smällspirea i andra sorter med gröna eller gula blad har vita blommor. Men hos den rödbladig finns det även röda pigment i blommorna.

Anmäl