Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7837 ggr
Aristarcos
2011-09-02 18:25

vad är det för buske ? Schersmin, Yasmine annat ??

Med kraftiga veck där bladnerver går . Såld som Jasmin eller schersmin.

Får pytte små blommor, som sen ger röd bär (frukt ) . Tror det inte är det jag köpt iallfall..

Någon som vet ?

Annons:
beem
2011-09-02 18:49
#1

Schersmin är en buske i trädgården med vita doftande blommor.

Jasmin köps ofta som krukväxt med gula eller vita blommor.

Vilken färg har blommorna på växten du köpte - är det en buske ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aristarcos
2011-09-02 20:31
#2

Buske i trädgården. Men den får inga större blommor, pyttesmå blommor (ser ut som en pytte liten korg) har för mig att de var rosa.

Bjornen
2011-09-02 21:14
#3

Schersmin blommar under juni-juli  månad med vita-gulvita väldoftande blommor.

Jasmin är nog endast vinterjasmin som övervintrar i zon 1(-2) med blomning under sen vinter-tidig vår (mars).

En buske med rosa blommor och rödaktiga bär är olika try-arter. Vanligast är rosentry eller den närbesläktade fagertry. Men dessa har relativt stora eller åtminstone normala blommor på omkring 2 cm.

Aristarcos
2011-09-02 21:44
#4

#3 inget av detta stämmer in på min buske.. undrar vad det är för buske.. suck.. blommorna blir lite större än en knappnål möjligen ( påminner lite om en liljekonvaljs blomma men mindre ), mycket små oansenliga. Har en trädgårdsprakttry hemma, men den har ju stora blommor, och tunnare blad. Den här busken har tjockare blad än den. Får nog fota och lägga upp någon bild i helgen :)

Sen är det inte en så bladig buske som trädgårdsprakttryn. Visst det är blad, men de sitter väldigt glest. Ganska oansenlig.

Annons:
Aristarcos
2011-09-03 08:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en bild på busken

Aristarcos
2011-09-03 08:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Närbild

Aristarcos
2011-09-03 08:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och på långt håll, den är närmare 2 m hög.

Bjornen
2011-09-03 20:15
#10

Det är ett oxbär och troligen rynkoxbär (Cotoneaster bullatus).

Aristarcos
2011-09-03 21:32
#11

Tack för infon Björnen :) du brukar ha svar på det mesta :D Hm, nej, kommer nog ge upp busken (men den tom växer vilt här i sverige ? när jag goolade hittade jag bilder från vägar ). Blir nog något annat, för det blev inte riktigt som jag tänkt mig med den busken :/ Då jag köpte den som en Yasmine.

Hm, någon som har tips på en annan buske som inte blir allt för hög, som ger fina blommor gärna doftande max 2 m hög ? Kanske också inte allt för storväxande. Eller som tål att bli lite beskuren varje år om den är starkväxande.

Bjornen
2011-09-03 21:50
#12

Jag har handelsträdgård och har en visningsträdgård med drygt 3000 olika växter. Dock har jag bara några arter av oxbär, men inte rynkoxbär.

Du ska gå tillbaks och klaga på ditt inköp. Tyvärr vet de flesta plantförsäljare inte vad de säljer. De säljer det som står på etiketten. Dig har de lurat och de ska ge dig det du köpte. Det ska de göra oavsett garantin gått ut eller ej. Om inte ska du berätta det för Jordbruksverket som sköter kontrollen av alla som säljer vedartade växter. Jag tror det räcker om du berättar att du ska tala med Jordbruksverket för att du kostnadsfritt ska få den buske du har köpt.

Aristarcos
2011-09-03 22:05
#13

Den var inte dyr så jag chansade lite, men det retar ju ändå en att det är en helt annanl växt än man trodde. Men det är ju inte riktigt seriösa försäljningar som Netto har av växter. Vet inte om de skulle bry sig om jag gick tillbaka. Och de har ju heller inga sådana växter just nu.

Annons:
Lill-Kisse
2011-09-18 11:26
#14

Den busken är ju jättevacker, men stämmer så klart inte med vad du tänkt dig. Flytta den till annan lämpligare plats.

Kanske skulle du gilla en olvonbuske i stället. Den får stora bollar med blommor som doftar gott. Jag tror att det finns olika sorter beroende på vilken höjd man vill ha på busken.

Upp till toppen
Annons: