Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

vad är det för buske ? Schersmin, Yasmine annat ??

2011-09-02 18:25 #0 av: Aristarcos

Med kraftiga veck där bladnerver går . Såld som Jasmin eller schersmin.

Får pytte små blommor, som sen ger röd bär (frukt ) . Tror det inte är det jag köpt iallfall..

Någon som vet ?

Anmäl
2011-09-02 18:49 #1 av: beem

Schersmin är en buske i trädgården med vita doftande blommor.

Jasmin köps ofta som krukväxt med gula eller vita blommor.

Vilken färg har blommorna på växten du köpte - är det en buske ?

Anmäl
2011-09-02 20:31 #2 av: Aristarcos

Buske i trädgården. Men den får inga större blommor, pyttesmå blommor (ser ut som en pytte liten korg) har för mig att de var rosa.

Anmäl
2011-09-02 21:14 #3 av: Bjornen

Schersmin blommar under juni-juli  månad med vita-gulvita väldoftande blommor.

Jasmin är nog endast vinterjasmin som övervintrar i zon 1(-2) med blomning under sen vinter-tidig vår (mars).

En buske med rosa blommor och rödaktiga bär är olika try-arter. Vanligast är rosentry eller den närbesläktade fagertry. Men dessa har relativt stora eller åtminstone normala blommor på omkring 2 cm.

Anmäl
2011-09-02 21:44 #4 av: Aristarcos

#3 inget av detta stämmer in på min buske.. undrar vad det är för buske.. suck.. blommorna blir lite större än en knappnål möjligen ( påminner lite om en liljekonvaljs blomma men mindre ), mycket små oansenliga. Har en trädgårdsprakttry hemma, men den har ju stora blommor, och tunnare blad. Den här busken har tjockare blad än den. Får nog fota och lägga upp någon bild i helgen :)

Sen är det inte en så bladig buske som trädgårdsprakttryn. Visst det är blad, men de sitter väldigt glest. Ganska oansenlig.

Anmäl
2011-09-02 22:51 #5 av: Yvve

Är det Viburnum du menar??? det är inte pytte små blommor men dom är små..

http://www.google.se/search?hl=sv&q=viburnum%20frukt&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

http://www.google.se/search?q=Viburnum+carlesii&btnG=S%C3%B6k&hl=sv&um=1&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Anmäl
2011-09-02 22:56 #6 av: Yvve

Hm!! kolla in rynk olvon

http://www.google.se/search?q=rynk+olvon&hl=sv&um=1&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Anmäl
2011-09-03 08:05 #7 av: Aristarcos

Här är en bild på busken

Anmäl
2011-09-03 08:07 #8 av: Aristarcos

Närbild

Anmäl
2011-09-03 08:10 #9 av: Aristarcos

Och på långt håll, den är närmare 2 m hög.

Anmäl
2011-09-03 20:15 #10 av: Bjornen

Det är ett oxbär och troligen rynkoxbär (Cotoneaster bullatus).

Anmäl
2011-09-03 21:32 #11 av: Aristarcos

Tack för infon Björnen :) du brukar ha svar på det mesta :D Hm, nej, kommer nog ge upp busken (men den tom växer vilt här i sverige ? när jag goolade hittade jag bilder från vägar ). Blir nog något annat, för det blev inte riktigt som jag tänkt mig med den busken :/ Då jag köpte den som en Yasmine.

Hm, någon som har tips på en annan buske som inte blir allt för hög, som ger fina blommor gärna doftande max 2 m hög ? Kanske också inte allt för storväxande. Eller som tål att bli lite beskuren varje år om den är starkväxande.

Anmäl
2011-09-03 21:50 #12 av: Bjornen

Jag har handelsträdgård och har en visningsträdgård med drygt 3000 olika växter. Dock har jag bara några arter av oxbär, men inte rynkoxbär.

Du ska gå tillbaks och klaga på ditt inköp. Tyvärr vet de flesta plantförsäljare inte vad de säljer. De säljer det som står på etiketten. Dig har de lurat och de ska ge dig det du köpte. Det ska de göra oavsett garantin gått ut eller ej. Om inte ska du berätta det för Jordbruksverket som sköter kontrollen av alla som säljer vedartade växter. Jag tror det räcker om du berättar att du ska tala med Jordbruksverket för att du kostnadsfritt ska få den buske du har köpt.

Anmäl
2011-09-03 22:05 #13 av: Aristarcos

Den var inte dyr så jag chansade lite, men det retar ju ändå en att det är en helt annanl växt än man trodde. Men det är ju inte riktigt seriösa försäljningar som Netto har av växter. Vet inte om de skulle bry sig om jag gick tillbaka. Och de har ju heller inga sådana växter just nu.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.