Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2517 ggr
dolfen
2011-09-01 16:01

Rabarb i kruka?

Kan man odla rabarb i kruka?

Jag tänker om man köper en rabarb-planta på våren och har den exempelvis i ett 10-liters kärl och odlar den som ettårig på balkongen.

Om den kan övervintra (ute) desto bättre.

Annons:
Bjornen
2011-09-02 07:16
#1

Normalt behöver rabarber flera år på sig att etablera sig innan det blir någon större skörd. Den behöver fet jord och tyngre jord för att ge god skörd. Övervintring i kruka är möjlig åtminstone om krukan har markkontakt. Övervintring på balkong är dock mycket mera ansträngd, då tjälen även kommer underifrån.

Spontant tycker jag att det borde vara bättre att odla andra grödor än rabarber på balkongen. Jag tror att skörden blir mycket liten i förhållande till kostnaden och besvär. Åtminstone på våren finns ju färsk rabarber att köpa i butik och kanske även någon med egen kolonilott kan sälja stjälkar till dig. Eller ännu bättre försök att hitta någon plats där det går att odla rabarber i jorden.

dolfen
2011-09-02 16:10
#2

Tack för svaret, Bjornen.

OleaViola
2011-09-03 07:15
#3

Tycker att du kan försöka ! Fick en planta som jag haft i kruka på balkongen i år ska försöka övervintra den på inglasningen och se hur det går fick i alla fall rabarber till 4 st pajer i år :)

dolfen
2011-09-03 17:39
#4

#3 - Jag kanske försöker. Tänkte göra sylt till morgonfilen.

OleaViola
2011-09-04 10:18
#5

Tycker jag du kan göra det är inte framför allt att det är billigt att köpa utan känslan av att odlat grödan själv vare sig man har trädgård eller balkong. Men den tar ju lite tid på sig så har du bråttom så försök få en planta eller köpa av någon som redan är etablerad :) vilket ger en snabbare skörd

Upp till toppen
Annons: