Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Rabarb i kruka?

2011-09-01 16:01 #0 av: dolfen

Kan man odla rabarb i kruka?

Jag tänker om man köper en rabarb-planta på våren och har den exempelvis i ett 10-liters kärl och odlar den som ettårig på balkongen.

Om den kan övervintra (ute) desto bättre.

Anmäl
2011-09-02 07:16 #1 av: Bjornen

Normalt behöver rabarber flera år på sig att etablera sig innan det blir någon större skörd. Den behöver fet jord och tyngre jord för att ge god skörd. Övervintring i kruka är möjlig åtminstone om krukan har markkontakt. Övervintring på balkong är dock mycket mera ansträngd, då tjälen även kommer underifrån.

Spontant tycker jag att det borde vara bättre att odla andra grödor än rabarber på balkongen. Jag tror att skörden blir mycket liten i förhållande till kostnaden och besvär. Åtminstone på våren finns ju färsk rabarber att köpa i butik och kanske även någon med egen kolonilott kan sälja stjälkar till dig. Eller ännu bättre försök att hitta någon plats där det går att odla rabarber i jorden.

Anmäl
2011-09-02 16:10 #2 av: dolfen

Tack för svaret, Bjornen.

Anmäl
2011-09-03 07:15 #3 av: OleaViola

Tycker att du kan försöka ! Fick en planta som jag haft i kruka på balkongen i år ska försöka övervintra den på inglasningen och se hur det går fick i alla fall rabarber till 4 st pajer i år :)

Anmäl
2011-09-03 17:39 #4 av: dolfen

#3 - Jag kanske försöker. Tänkte göra sylt till morgonfilen.

Anmäl
2011-09-04 10:18 #5 av: OleaViola

Tycker jag du kan göra det är inte framför allt att det är billigt att köpa utan känslan av att odlat grödan själv vare sig man har trädgård eller balkong. Men den tar ju lite tid på sig så har du bråttom så försök få en planta eller köpa av någon som redan är etablerad :) vilket ger en snabbare skörd

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.