Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 13878 ggr
bubbelbubbel
2011-08-31 10:10

döende calamondin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hjälp! 
mitt lilla citrusträd håller på att dö för mig.  

den tappar för tillfället blad i samma takt som träden ute, vad finns det att göra?

den blommade senast i våras men det kom aldrig nya frukter och nu har den bara skrumpnat ihop helt..

detta träd har jag haft i strax över ett år, men jag har haft ett likadant innan som dog på precis samma sätt, det planterade vi om och gav extra näring men det bara dog på fläcken, alla blad ramlade av och kvar blev bruna pinnar.

den stod inte på vinterförvaring förra vintern, men det kanske kan rädda den nu?

Annons:
flaxss
2011-08-31 19:49
#1

Hur sköter du den ?

Vad jag direkt tänker på är, att i våras skulle du satt den i större kruka med ny jord (lucker och närjngsrikjord med lägre ph).

Sedan gett den näring reglebundetca 4veckor efter omplantering och placerat den ljust och varmt, alt ställt den ute efter avhärdning på våren-försommaren  om det går?

Hur har du vattnat den ? det kan vara problem med rötterna (för mycket eller för lite vatten).

Frukterna kan du ta veck.

Det finns också vissa svampar och bakterisjukdommar som drabbar citrus som ger svarta grenar ocvh blad som fälls, sprids i fuktig miljö.

Här kan du läsa om skötsell om kalamondin

http://flaxss.webs.com/kalamondin.htm

bubbelbubbel
2011-08-31 21:02
#2

det är väl det som är problemet, jag har ju uppenbart inte skött den ordentligt och det enda försvar jag kan ge är, för att det inte har sett ut att ha behövts.. 

låter illa, jag vet, men den har verkligen varit strålande vacker tills nu, blommat och det har kommit massa nya blad så jag har bara gett vatten och den har sett nöjd ut..

..tills nu då.

grenarna är inte svarta, bara bruna och döda, går att bryta av jättelätt.

vatten har den fått med 1,5 veckas mellanrum kanske.

vad gör jag nu då? planterar om? låter den dö? låter den vara? vinterförvarar?

flaxss
2011-08-31 22:49
#3

Står den i ett soligt fönster tycker jag 1,5v utan vatten är lång tid imellan .Men det beror såklart på miljö och tillväxt (och hälsa), min kalamondin med mycket bladmassa och blommor (står ute i östläge) får vatten 1-2gånger i veckan under torra och soliga perioder undersommaren ger den också regelbundet med fulldos näring.

Din ska ju orka blomma och växa och ge frukt.

Jag hade nog faktiskt skippat att plantera om den, och sedan placerat den ljust och bara låta den torka upp mellan vattningarna (ingen torka). Och sedan ge den lite näring, börja smått. Till vintern (eller när det blir mörkare ute) sätt den under extraljus (kallvita lysrör) tända ca 14-18timmar per dygn.

Varför jag är tveksam med omplantering är om den orkar rota sig nu när det går mot mörkare. Jag planterar om mina på våren-försommaren. Och jag tycker det är bra att störa rötterna så lite som möjligt när den mår sämre, dock tror jag lite näring ändå kan göra den gått.

Du kan klippa bort det torra och döda grenarna, ser du ohyra på den ? kletiga blad ?

Bjornen
2011-08-31 23:18
#4

En spontan tanke är att den fått torka för mycket. Om jorden är torr är det svårt att vattna utan vattnet rinner innanför krukan och ut.

Sätt krukan i en hink med vatten och låt den dra åt sig vatten så länge det bubblar eller låt den stå någon timme, innan den tas upp igen. Dränkning brukar kunna rädda uttorkade plantor. I bästa fall utvecklas nya blad från vilande knoppar. Vattna mera regelbundet och om överskottsvatten får rinna av ordentligt är det inte farligt att vattna lite för mycket. Det kan lösas med en stor ytterkruka och däri står blomkrukan upphöjd så vattnet rinner av krukan. Om den har fått för lite vatten är det extra farligt om det blir stående vatten vid rötterna.

bubbelbubbel
2011-09-01 09:52
#5

den har alltid fått rikligt med vatten och har aldrig sett torr ut.
den har ju dock inte fått stå i soligt fönster efter attacker från min ettåring. 

innekrukan hänger faktiskt lite på ytterkrukan så den har aldrig stått i vatten heller.  

ingen ohyra eller kletiga blad, bara torra grenar.  

jag testar att dränka och ge näring!
och att klippa bort lite grenar och mer ljus!

flaxss
2011-09-01 19:07
#6

Den kan ju ockås ha fått för mycket vatten ? hur ser rötterna ut ?

Ljus vill dom ha i massor.

Annons:
Bjornen
2011-09-02 07:53
#7

Det har blivlt vanligare att olika växter drabbas av sköldlöss på rötterna. De anses vara nästan omöjlig att bekämpa. Vilket är nog inte sant utan dessa bör gå att bekämpa med att låta krukklumpen stå helt övertäckt av vatten i några dygn. Sannolikt dör alla eventuella skadedjur och som oftast överlever även växten, fast den mår inte bra av att stå syrefritt i flera dagar.

Vanliga sköldlöss gillar citrusväxter och jag gissar att även rötterna kan angripas av andra arter av sköldlöss.

bubbelbubbel
2011-09-02 09:13
#8

dom rötterna man kan se, uppe i krukan ser ut att må bra, iaf vad jag kan utläsa men jag vet ju å andra sidan inte hur sjuka rötter ser ut.. 

men inga skadejur, inga som jag kan se i alla fall.

inga löv har ramlat av sen badet igår, inte ens när jag försiktig skakar lite.

Upp till toppen
Annons: