Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3000 ggr
Cazzos
2011-08-23 18:36

Är det dags?

Hej!

Vissa av er kanske kommer ihåg att jag hade en tomatplanta och en jordgubbsplanta.

Jordgubbarna verkar ha slutat att växa så jag låter den stå där, men jag vattnar den ibland för att bladen är gröna och står ståtligt när solen lyst.

Tomaterna verkar ha mognat men jag är inte säker på om jag ska plocka dem.

För ca 1 vecka sen så såg de 3 tomaterna ut som ett trafikljus. Nu så är den f.d gula tomaten eldröd och den "yngsta" tomaten börjar bli lite mörkgul.

Jag vet dock inte om jag ska plocka bort den helröda tomaten.. Vad ska jag göra?


Annons:
ikna
2011-08-23 19:38
#1

Varför skulle du inte plocka dem? Odlar du dem för att äta, eller?

Du kan väl åtminstone plocka den röda tomaten och äta upp den! När de blivit röda är de ju mogna, i alla fall om det är en röd sort du odlar.

Cazzos
2011-08-23 20:57
#2

#1 Jo, jag odlar tomaterna för att äta. Men jag är osäker på om den är helt mogen eller inte.

Ska jag knipsa bort den med en liten tofs kvar eller ska jag snurra av den från "tofsen"? Lite svårt att förklara men jag hoppas att någon förstår.


Bjornen
2011-08-23 21:23
#3

Om man skördar tomater lite tidigt och de ska ligga ett tag bör en del av fästet vara kvar på tomaten. Men ska den ätas direkt spelar det ingen roll för du ska inte äta det gröna fästet utan bara själva tomaten.

Cazzos
2011-08-24 15:22
#4

Jag klippte av tomaten och en del av plantan/fästet och smakade på tomaten igår natt..

Det smakade tomat Skrattande

Nu återstår det bara 2 tomater kvar! Obestämd


Upp till toppen
Annons: