Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 13062 ggr
ESJE
8/15/11, 2:50 PM

Rönnsumak - Giftig?

Undrar om någon känner till om Rönnsumaken är giftig. Har sökt på nätet och hittat information om att den är är både giftig och ogiftig. Är det någon som vet med säkerhet?

Annons:
Yvve
8/15/11, 7:46 PM
#1

Det finns en krydda som heter Sumac det är fröna från rönsumaken ,,det är växt saften som är giftig..

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/09/giftig-krydda.html

Bjornen
8/16/11, 8:45 AM
#2

Det finns inga kända förgiftningsfall med rönnsumak. Däremot har släktingen giftsumak giftig växtsaft och är fototoxisk. Även gasen från brinnande giftsumakved är farlig. Bägge arterna kommer från Amerika. Giftsumak finns i amerikanska botaniska trädgårdar (med varningsskyltar), men i Sverige har man tagit bort dem för deras giftighet. Jag har själv giftsumaken i min visningsträdgård som dock endast är bara marktäckande.

Sannolikt finns mycket små mängder av giftet även i rönnsumak. Men inga kända förgiftningar finns rapporterade. Det gäller också enligt uppgift även amerikanska källor. Rönnsumakens uppgifter om giftigheten är sannolikt en förväxling med giftsumak.

Man bör inte vara rädd för rönnsumaken, men kanske inte servera den som sallad. Jag har inte ens smakat den och vet inte om den är något vidare att äta.

ESJE
8/16/11, 9:56 AM
#3

Tusen tack för er svar! Det växer Rönnsumak i trädgården inte så långt från en av mina hästhagar och jag var lite orolig att något rotskott skulle dyka upp i hagen. Då behöver jag inte vara så orolig för ev. förgiftning om hästarna skulle få i sig något enstaka blad.

Upp till toppen
Annons: