Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 4253 ggr
välmående
8/9/11, 5:45 PM

Tror att jag fått gladiolus, övervintrar de ute?

Hej hallå!

Undrar om någon kan hjälpa mig? Jag fick en hel korg med (vad jag tror) är gladiolus (hon trodde att det var liljor) av en bekant som skulle gräva upp runt sin husgrund. Hon har nyss flyttat dit och har inget intrsse för trädgård eller så, inte än i alla fall. Hon har inte grävt upp dessa plantor under vintern men hur gör man jag läste nåt om att göra detsamma som med dhaliknölar, alltså att ta in dem vinterhalvåret……Nu är jag förvirrad, hur ska jag göra?

Plantera eller förvara inomhus ?

Tack på förhand

Annons:
helisa
8/9/11, 6:47 PM
#1

Bor du i zon 1 kan du nog ha dom kvar i jorden om du täcker ordentligt, jag bor i zon 4 o lyckas/mislyckas ibland (då jag missat nån lök på hösten) o den har överlevt ibland. Men annars så brukar jag plocka upp o förvara dom i matkällaren över vintern. :) förgror sen på våren o jag har plats annars så slänger jag ner dom direkt o täcker med fiberduk

Bjornen
8/10/11, 7:09 AM
#2

Gladioulusknölar ska förvaras frostfritt under vintern. Räkna inte med övervintring utomhus. Gladioulus har knölar och inte lökar. Liljor är lökar. Vid inomhusförvaring ska de inte stå för torrt. Bäst med jord omkring knölarna.

Om du har någon bild på lökarna syns det mycket väl om det är knölar (gladiolus, montbretia mfl.)

Upp till toppen
Annons: