Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 14599 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
2011-08-09 10:36

Övervintra pelargoner

Har tidigare övervintrat pelargoner men bara ett fåtal tar sig på våren så behöver lite råd, har en bra matkällare med ett frostat fönster så lite ljus kommer in.

- När bör jag ta in dem?

- När ska jag klippa ner dem hösten eller till våren och hur långt?

- Hur ofta bör man vattna dem under vintervilan?

- När bör jag ta upp dem och plantera om på våren?

Finns säkert mer jag missat fråga så berätta gärna

Annons:
anki1
2011-08-09 15:48
#1

Jag har sparat pelargoner nu i ca 6 år. Jag gör inget speciellt, de står i fönstret hela vintern (sköts som övriga krukväxter). Några har jag fått som stickling, men oftast är det köpta. De flesta av mina pellisar står på balkongen över sommaren men de tar jag snart in (jag bor i stockholmsområdet). En av de som sjag har i balknglåda kommer jag att spara. fn har jag nog 8- 9 stycken som jag sparat på.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2011-08-10 07:21
#2

Vanliga pelargoner kan förvaras som krukväxt eller i källare med något ljus eller mörkt men frostfritt och gärna 5-10 grader. Vid förvaring i källare ev. vattning 2-3 gånger under vintern, allt beroende på hur fuktigt det är.

Andra sorter som t.ex. Mårbacka, hängpelargoner, engelsk, fjärils m.fl. ska stå ljust som krukväxt, men kan stå svalt och frostfritt.

Undvik nerklippning på hösten annat än för att minska storleken något. Nedskäres istället på tidiga våren, när ljuset återkommit. Resterna kan då användas som sticklingar och bli de nya plantorna, när moderplantorna blivit ålderstigna.

Vid intagning som krukväxt bör man inte vänta för länge. "Inhärda" dem gärna genom att ta in dem på nätterna innan de helt blir intagna. Observera dem lite extra efter intagningen, då det kan finnas risk för objudna invånare (löss).

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-08-10 11:10
#3

Ah perfekt, de flesta är "vanliga" pelargoner man köper men en drös är Mårbacka med som jag tänkt behålla inne. Hade jag haft mer plats hade ju alla kunnat vara inne men är över 20 pelargoner och med några galna katter kan det ju sluta precis hur som helst Skrattande

Där har vi felet, de kapades i höstas….då håller jag tummarna för denna laddning. Tackar

Andina
2011-08-11 12:23
#4

Min mor har en hel del pelargoner på sitt sommarställe. Den äldsta är ca 35 år, de övriga är sticklingar från denna planta.

Vad hon gör är att hon har dem i en kruka med ett hål nertill. Genom hålet växer sedan rötterna ut. Denna kruka står sedan ovanpå ännu en "ytterkruka" eller hink. I den under krukan fyller hon på vatten så att rötterna når vattnet - hon fyller på med vatten några få gånger per år rötterna växer sig ju längre och längre. På det här sättet krävs inte mycket "vattenpassning".

Blommorna står vid en vägg som till största delen består av fönster - men det är ingen direkt sol på fönstrena, så det blir inte för ljust eller varmt. Värmen i stugan är nerdragen till några få grader under vintern.

Till våren klipper hon ner pelargonerna och ställer ut dem på verandan.

De prunkar i hennes händer!

Lycka till med dina Pelargoner!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Asta]
2011-08-11 14:08
#5

Jag brukar faktiskt inte ta in mina pelargoner förrän sent. Jag låter det tom gå några frostnätter först (då jag så klart täcker pelargonerna). Men då förvarar jag dem i källaren sen. Som är kall och ljus.

Dessutom brukar jag ta skott på alla de sorter jag vill ha kvar i samma veva. Så är jag säker på att få nya nästa år.

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-08-11 14:11
#6

Gud vad fränt med 35 år gamla pelargoner, wow hon lyckas verkligen med sina Skrattande

Kanske man skulle lämna dem i stugan och se till dem bara nån gång….fönstren vid verandan får ju inte direkt ljus då det är tak över verandan….klart värt att funderas på

Annons:
DesK
2011-08-14 16:35
#7

Jag övervintrar mina pelargoner i ett källarfönster. Tar skott gör jag på våren, de rotar sig snabbt i ett vattenglas. Men nu har jag ett litet problem och det är att mina moderplantor börjar bli väl stora. Så jag undrar om jag kan dela dessa? Det känns ju trist att kansta friska krukväxter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bjornen
2011-08-15 07:31
#8

Om moderplantan har ett ursprung från en stickling är det nog svårt att dela den. Det går normalt att minska ner krukklumpen ganska kraftigt, vid omplanteringen. Men har det varit flera sticklingar bör det går bra. Gör det dock inte nu, utan under den tidiga våren (lådingen).

Normalt förnyar man pelargoner med sticklingar och låter bli att ta in den gamla moderplantan

[Asta]
2011-08-15 08:01
#9

Det går jättebra att ta sticklingar på hösten. Kör ner sticklingen i en kruka med jord, ställ den i ett fönster, helst utan ett supervarmt element under och till våren är de klara. Fick lära mig det av en riktig pelargontant och har nu blivit en själv. Skulle moderplantan gå åt under vintern så har man fortplantningen klar. Det är inte så man SKA göra enligt konstens alla regler, men det fungerar alldeles utmärkt.

Upp till toppen
Annons: