Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3878 ggr
krimskrams
2011-08-08 20:03

Sen tomatskörd!

Jag har i år i mitt växthus planterat tomaterna o gurkorna i 10 liters ämbare med hål i bottnen!

Ännu har inte många av tomaterna blivit färdiga (jag har skördat jättemycket gurka). Vi bor i zon 3 i finska österbotten!

Kan denna sena skörd bero på att tomaternas rötter har för lite utrymme (jag har vattnat o gödslar rikligt)?

Ifjol odlade jag i 50 liters säckar, 2 plantor i varje o då fick vi skörd mycket tidigare!

Jag har odlat mina egna tomatplantpr från frö i år och planterade ut dem när sista frosten var över! kan det ha att göra med detta kanske?

Någon som vet vad detta kan bero på?

Annons:
Bjornen
2011-08-09 06:58
#1

För att starta knoppbildning fortare är det bra att vara lite elak mot plantorna. Trånga krukor och gärna ojämn vattning så att de slokar emellanåt. När dock knopparna börjast utvecklas ska man vara riktigt snäll mot dem. Om du ev. har svarta krukor kan det bli för varmt åt rötterna och de skadas. Använd ljusa krukor eller täck krukor med vitt papper.

När det gäller växtzoner, så motsvarar finsk växtzon 3 ungefär svensk zon 4-5. Både Sverige och Finland startar med växtzon 1 på det bästa klimatet och då är svensk 1 mycket bättre än finsk zon 1.

kickboard
2011-08-09 07:20
#2

Trevligt att se att vi bor så nära varandra:)

Jag har också testat att odla tomater i krukor i växthuset med lite klent resultat. Plantorna blev mindre och likaså skörden. Så det blev bara ett mellanspel och nu odlar jag som förr direkt i jorden. För ett par år sedan hämtade vi jordförbättring från Stormossen som breddes ut i växthuset och det gjorde susen. Grävde bort en hel del av den gamla utarmade jorden först.

krimskrams
2011-08-10 15:09
#3

Jag har röda ämbare till mina tomater o gurkor! Nog har jag fått frukt på dem, men de mognar så långsamt!

Kanske man bör odla i säckar nästa år igen? Jag tycker att det är så kämpigt att hålla på och gräva in o ut jorden ur växthuset, eftersom tomaterna ska ha ny jord varje säsong…

Eller behöver man inte byta jorden???

krimskrams
2011-08-10 15:43
#4

Undrar också varför gurkorna har frodats som aldrig förr? de verkar tydligen gilla att växa i ämbare!

Finns det något man kan göra för att få skörden att mogna snabbare?

Skulle vilja hinna njuta av mina tomater före hösten är här ordentligto det blir kallare…

kickboard
2011-08-11 09:18
#5

Du behöver inte alls byta jord varje år. Jag har kört med samma kanske 10 år men då började det märkas att den var utarmad. Man kan fylla på med kompostjord så blir det bättre.

Mognaden är alltid en tidsfråga och det kan inte skyndas på utan det gäller att få välutvecklade, långt hunna  plantor på våren, helst med färdig kart på. Jag driver upp mina plantor själv så mogna tomater kommer först i slutet av juli och det är ju lite sent.

helisa
2011-08-11 09:31
#6

Jag driver oxå upp mina själv o har inte mogna förrän i aug/sep

Annons:
krimskrams
2011-08-11 16:10
#7

Jag har ju också drivit upp nästan alla själv i år (har 3 köpta) och på de egna så är inga mogna ännu!

korseett
2011-08-13 12:01
#8

mina tomater är på friland i rabatten men jag har aldrig sett på maken till blast och de skjuter i höjden som aldrig förr. Nu tog jag och toppade några stycken för att se hur det går med tillväxten. har varit rätt hård mot dom med både tjyva och ta bort extremt stora blad

Upp till toppen
Annons: