Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2390 ggr
Thyra4
8/4/11, 11:45 PM

Hjälp av växtval

Vi har en uppmurad rund rabatt ca 2,5 m i diameter. Från början hade vi Rosor (polyantha) röda och vita. Men med åren, så har de dött en efter en. Nu är vi trötta på Rosor och vill ha tips på vad vi kan plantera i stället. Bor på Gotland och rabatten har sol från 9-14 ca. Kan tänka mej gräs, funkia, lavendel bl.a. Höjden är ca 40 cm. Tacksam för förslag.

Annons:
Halvdansken
8/5/11, 8:16 PM
#1

Hosta (funkia) tror jag inte på med så mycket sol. Det beror ju också på vad för färger, och allmänt intryck det ska vara. Nävor är aldrig fel.

Har ni funderat på varför rosorna dog? Det låter mystiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/5/11, 8:20 PM
#2

Pioner, klockor, solhattar och ett par hundra lökar skulle också bli bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/5/11, 8:21 PM
#3

Pioner, klockor, solhattar och ett par hundra lökar skulle också bli bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Branneli
8/5/11, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Rosenstav

Thyra4
8/5/11, 10:53 PM
#5

Visst har vi undrat varför rosorna dog. Kan det bero på den uppbyggda bädden? blir det för varmt? På en annan plats i trädgården har vi också en uppbyggd halvrundel (för att jämna ut marknivån). Dör planterade vi klängrosor och Klematis. De mår inte heller så bra.

Sen kan man gå inne i Visby stad och se dessa enormt vackra klängrosor mitt i stenlagda gator mot en varm vägg. Förstår faktiskt inte.

Halvdansken: Lökväxter är jag inte så förtjust i och Pioner har ju sån kort blomningstid.

Fler förslag önskas.

Branneli
8/5/11, 11:10 PM
#6

Tremastarblomma

Blodtopp

alunrot

Annons:
Bjornen
8/6/11, 7:03 AM
#7

Inga växter mår bra om det blir varmt åt rötterna. Uppmurade rabatter medför även att ev. vinterkyla kan skada rötterna. Risk kan finnas att den ev. tjäle som kommer snare nerifrån än uppifrån.

Rosor har känsliga rötter och torka är skadligt. Ännu känsligare är klematis som vill ha skyddande växtlighet kring rötterna.

Rosor tål mycket väl varma soliga lägen, men rötterna mår inte bra av värme. Bakom varma stenar kan det bli mycket varmt. Rötter dör om de utsätts för temperaturer i närheten av 40 grader.

Stenar leder värme och kyla bra.

Maria
8/6/11, 8:43 AM
#8

Vresrosor kanske?

Det är bland de mest tacksamma jag känner till.

Jag älskar doften och de finns i olika varianter. Kan klippas hur som helst. Kommer alltid igen.Glad

Först har de vackra blommor…länge…. och sedan kommer de fina nyponen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: