Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3934 ggr
DesK
7/12/11, 6:17 PM

Hur göra med gamla äppelträd?

Sedan drygt 3 år bor vi i Falun på en äldre tomt med några gamla äppelträd. Dessa blommar mycket vackert varje vår och ger en hel del äpplen, men de är ack så små och tråkiga. I år har jag därför försökt att kartgallra träden så långt jag når, kanske får vi lite fina äpplen. Jag är dock rätt säker på att träden skulle behöva beskäras rätt ordentligt, men tyvärr har jag inte hittat nån som kan hjälpa mig med detta. Finns det nån här som kan något om beskärning av äppelträd? Hur bör jag tänka? Vågar jag ge mig på detta själv? Eller hur hittar jag någon som kan detta? Självklart är jag villig att betala en person som hjälper mig med detta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Asta]
7/12/11, 7:52 PM
#1

Kolla med plantskolor el handelsträdgårdar. Här finns det ett par som har sådana tjänster och det är inte speciellt dyrt heller.

DesK
7/12/11, 7:54 PM
#2

Tack för tipset, men där har jag så klart frågat först, tyvärr utan något vettigt svar Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bjornen
7/12/11, 8:05 PM
#3

När du bor så nära kan jag förstås komma och hjälpa dig. Jag beskär mycket träd och mest äppelträd.

Jag är bland annat i Falun och beskär träd emellanåt.

Jag bor ju i Enviken och har bara drygt 3 mil in till stan.

Björn Engström

Klockarnäs

tel. 0246-23165

epost bjorn.en@telia.com

[Asta]
7/12/11, 8:05 PM
#4

OK sorry. Gå då in i en trädgård med riktigt fina träd och fråga hur de har gjort. de kanske känner till någon. Annars finns det ju massor med tips på nätet och i böcker.

DesK
7/12/11, 8:11 PM
#5

Asta det var ju inte lätt för dig att veta! Tack för ditt trevliga tips! Glad

Björn stort tack för ditt erbjudande, du får epost från mig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linnea
7/15/11, 1:53 PM
#6

Biblioteken brukar ha böcker i ämnet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
DesK
7/15/11, 4:09 PM
#7

Linnea ja det har de och jag har också en bra trädgårdsbok, men jag är lite feg när det gäller sånt här. Jag vill ju helst att de gamla träden här ska överleva och gärna ge lite bra frukt framöver Glad Som du ser ovan råkar Björnen och jag bo i närheten av varandra, så han kommer att komma hit när han har tid Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linnea
7/16/11, 9:34 AM
#8

Så bra, men det är nog ingen fara med träden. Jag fick ta bort i princip alla skott på ett av mina det det inte blivit beskuret på flera år så det blev stammen och de stora grenarna kvar. Nu är det fullt av smågrenar igen. Förut bestod trädet av nästan enbart 4 meter långa vattenskott. De tål mer än man tror.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

DesK
8/3/12, 8:06 AM
#9

Björn har varit här och beskurit samtliga äppel- och päronträd och delat med sig av sin kunskap Glad Oj oj oj vad med nya skott det kom på träden och de 2 rätt nysatta små päronträden blommade för första gången. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: