Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 10786 ggr
Maria
2011-07-12 17:08

Blommande ogräs. Vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar en bild på en blomma som invaderat hela min rabatt för första gången i år.

Vet inte var den har kommit ifrån men den är vacker.

Den är ganska hög och bladen påminner om "Lammöra" fast mycket mindre.

Vet någon vad det är?

Jag får rycka upp dem när de blommat färdigt för de har kvävt en del annat men jag täker låta dem finnas kvar i ena hörnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
beem
2011-07-12 18:46
#1

Visst är den fin. Jag har den själv men har inga problem med att den sprider sig.

Purpurklätt - Lychnis Coronaria.

Jag har läst att den är 2-årig men självsår sig lätt så den blir som en perenn. När den blommat klart kan du ta bort den vissnade blomman / fröämnet innan det mognar så sprider den sig inte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2011-07-12 18:49
#2

TackGlad

Den har nog redan spridigt sig kan jag tänka.

Men den är lätt att känna igen till nästa år när den kommer med sina små pälsiga grå blad så då får jag rensa tidigt.

Undrar bara var den kommer ifrån från början? Inga grannar har några i rabatterna vad jag kan se. Jag har dessutom mängder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2011-07-12 19:56
#3

Inte omöjligt att den kan ha följt med fågelfrö, eftersom den finns bland annat vild i sydöstra Europa och en hel del fågelfrön kommer därifrån. Jag har dock inte hört några sådana rapporter. Den finns inte ursprungligen vild i Sverige.

Maria
2011-07-12 20:19
#4

Jag matar inga fåglar heller p.g.a. katternaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: