Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Mose brinnande buske

2011-07-12 09:40 #0 av: Linnea

Jag har en ganska stor sån här hemma och jag undrar om man kan göra nåt av tex fröna med tanke på att de doftar väldigt starkt? Tex flugmedel, nån hudgrej eller så?

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2011-07-15 13:50 #1 av: Linnea

*putt*

Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2011-07-15 21:19 #2 av: Branneli

Jag delar med mig av denna text som jag hittat, med tanke på din undran Glad;

Giftinformation
Mose brinnande buske, Dictamus albusDictamus albus, mose brinnande buske.
Hela växten, men särskilt frökapslarna, innehåller en hudirriterande, eterisk olja, som ger rodnad, sveda och svullnad, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Tvätta med tvål och vatten om du kommit i kontakt med växten. Skydda huden mot solljus under minst två dagar, även om huden inte är irriterad. Förgiftningar genom förtäring av växten är däremot inte kända

Anmäl
2011-07-16 09:12 #3 av: Linnea

Jo jag läste det också men den doftar så gott tycker jag.. Man kanske kunde haft den som väldoft i huset tex så man inte rör vid den?

Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2012-10-05 12:50 #4 av: Linnea

Nån som vet mer?

Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.