Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4612 ggr
Sigrun
7/9/11, 6:03 AM

För varmt för växter i inglasning?

Hej!

Det är så att jag bor i lägenhet och vi har en inglasad balkong, jag skulle så gärna vilja ha jordgubbar, blåbärsbuske och lite örter på balkongen samt även ngn Aloe vera men undrar nu om det blir för varmt?

Jag frågade även en personal på plantagen, de påstod att det blir för varmt men jag tvivlar på det, då man kan ju faktiskt vädra ur där, man kan ju sätta upp något form av solskydd, dock så sa hon även att det kommer nog bli en massa skadedjur och sånt, så nu frågar jag helt enkelt er här, hur är det egenligen? Vad är ert bästa råd/tips? Ska jag helt enkelt ge upp mina bärbuskar ?

Annons:
Bjornen
7/9/11, 7:54 AM
#1

Aloe vera är inget problem. Bland örterna är basilika, lavendel, timjan och rosmarin tål höga temperaturer. Basilikan måste dock ha riklig tillgång till fukt. De övriga är torktåliga, vilket deras bladfärg berättar.

Jordgubbar bör också gå att odla om de får tillräckligt med vatten.

Däremot är nog blåbär olämpligt att försöka. De måste ha ordentlig vinter och vill inte ha för höga temperaturen på sommaren. Istället kanske vindruvor, kiwi, persika är tänkbara i mycket stora krukor. Möjligen är vintern problemet för dem.

I mycket varma lägen bör man tänka på att minska värmen speciellt för rötterna. Temperaturer över 35-40 grader vid rötterna skadar rötterna. Svarta plastkrukor är helt olämpligt. Man bör satsa på ljusa lerkrukor och ev. placera dem i vita plastkrukor eller kanske måla dem vita. Vatten har bra kylningseffekt och för att sänka temperaturen kan man vattna mitt på dagen. Man bör dock undvika att bladen får kallt vatten på sig. Om det är mycket varmt kanske man kan ha plantorna i täta ytterkrukor som får stå i vattenbad.

När det är varmt är det viktigt att plantorna får tillräckligt med vatten. Men torktåliga växter vill aldrig stå i vatten.

Inget är omöjligt att odla, om man lär sig hur varje växt beteer sig i naturen. Om man anpassar miljön efter det går allt att odla. En del växter tål mycket mera stress än vad man tror. Skadedjur berättar att något är fel och växtens naturliga motståndskraft är nedsatt. Om det blir ohyra så gäller det att förbättra växtens förutsättningar. Skadedjuren kan dock behöva bekämpas med t.ex. såpa, för ett svårt angrepp kan vara svårt för växten att klara av även när växten mår bra.

Välmående växter angrips mycket sällan av större mängd skadedjur.

Sigrun
7/9/11, 8:00 AM
#2

Tackar för var! lite tråkigt att det nog inte går med blåbär då…

Har tänkt att fixa en termometer så man kan kolla hur varmt det blir balkongen är nog i söderläge skulle jag tro om det nu kan avgöra endel med.

Finns det föresten någon bra och tålig vacker blomma du kan rekomendera?

Bjornen
7/9/11, 8:24 AM
#3

Allt för många eftersom jag själv har drygt 3000 olika.

Gazania eller påfågelsblomma är en sol och värmetålig sommarblomma från Mexiko. Om den inte är hårt framdriven har den silverfärgade blad.

Men det finns många flera. Växter med röda blommor finns i områden som pollineras av kolibris och det tyder på varmt klimat.

Sigrun
7/9/11, 8:36 AM
#4

jisses att det finns så många…

Föresten ska man låta aloe veran torka så den blir gul inann man vattnar den igen? stod något sådant när jag kollade på plantagen, tycker det låter lite väl häftigt.

Hmm ja va knäpp jag är att jag inte tänkte på det, exotiska altså, men är inte de knepiga att ha att göra med när det gäller gödsling och sånt?

Blir inga kaktusar iaf de är inte särskilt vackra enligt mig..

Bjornen
7/9/11, 10:28 AM
#5

Aloe är en fetbladsväxt som tål långvarig urtorkning. För god tillväxt bör den bara torka upp ordentligt mellan vattningarna.

För att vara riktigt ärlig så är kunskapen om växter inte så god på Plantagen och även deras faktablad har en hel del faktafel. Jag har påpekat några men de är inte intresserad. De är duktiga att sälja och skulle kunna sälja annat istället.

Olika växter har olika krav på växtbetingelser. En del växer i regnskogar med mycket fuktigt klimat och varmt. Andra växer på extremt torra platser och mycket varma dagar som följs av kalla nätter. Flera ökenväxter har 40-50 grader varmt på dagen och frost på nätterna. På en del ställen kommer regnet bara en gång på 10 år medan andra har ordentliga regn (skyfall med motsvarande flera månaders svensk nederbörd på en eller två timmar) varje dag.

Ta reda på växtens ursprungliga växtbetingelser. Tyvärr saknar de flesta trädgårdsbutiker denna kunskap och deras råd kan vara felaktiga.

Upp till toppen
Annons: