Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 7208 ggr
tvättäkta bybo
2011-07-06 21:28

vinranka m.m.

går det att skicka sticklingar på något sätt? typ bussgods osv.. (bor i Kiruna)

är intresserad av att köpa sticklingar!

vinranka och även andra mer exotiska sorter, om någon har och vill sälja? vad har ni att erbjuda? :)

Annons:
DesK
2011-07-06 21:32
#1

Allt går att skicka, bara det är rätt förpackat. En liten undring har jag dock: Hur ska du som bor i Kiruna kunna odla vinrankor? När det knappt går i södraste södra Sverige? Eller är det jag som har missuppfattat något?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tvättäkta bybo
2011-07-06 21:37
#2

vill bra ha en, som jag gör med som mina andra (mango, kiwi, papya, goji, granatäpple) sätter i STORA krukor. ute på sommaren inne på vintern.

Åsa S
2011-07-07 21:29
#3

Det är inga problem odla vinrankor ända upp till runt zon 5-6 ex. Zilga klarar minus 40C ingen ömtålig exotisk växt precis. växer som ogräs och ger massor av bär här i stockholmstrakten. Finns andra nästan lika härdiga. Alla vinrankor vill ha en vinter så de brukar ofta inte funka inomhus någon längre tid.

Gå in och titta på www.onskebrunnen.se och liknande de har andra kul saker för högre växtzoner

Bjornen
2011-07-08 07:31
#4

Visst kan man ha vindruvsplantor i Kiruna, men tyvärr är det nog inte troligt att det hinner bli någon skörd. Blad och frukter är frostkänsliga och jag tror inte Kiruna har tillräckligt varm och lång sommar för att skörden ska hinna utvecklas. Ett växthus under vår till höst bör kanske göra så skörden kan hinna utvecklas. Men observera att det ska bort under vintern. Sedan lång tid odlas vindruvor i Vittangei (norr om Haparanda), men där det oftast varmare somrar.

I Sverige säljs tyvärr bara sorter som är måttligt tålig för extrema temperaturer. Den härdigaste som säljs här är Zilga som tål 30-40 minusgrader. I Ryssland och Sibirien finns det mycket frosttåliga sorter som åtminstone klarar 50 minusgrader och som under sommaren utsätts för nästan lika många plusgrader.

Observera att härdiga vindruvor är kalkskyende, i motsats till övriga vindruvor.

tvättäkta bybo
2011-07-08 19:52
#5

vi har ju typ som i vittangi:) + att jag har växthus så jag kan förlänga sommaren till minst 5-6 månader.

DesK
2011-07-08 19:59
#6

Detta blev ju en toppenbra tråd med tips om vad som kan odlas och hur, även i våra kallae zoner Glad Så ni menar att jag som bor strax utanför Falun mot Rättvik skulle kunna odla vindruvor?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
helisa
2011-07-08 20:23
#7

#6 Jag har oxå druvor i mitt växthus, fast just nu är mitt växthus bara en stomme utan glas, men rankan lever och har faktiskt satt 4 klasar så… har zon 4

Bjornen
2011-07-08 21:21
#8

Jag bor ju i Enviken och jag har haft vindruvor i kanske 10 år. Men tyvärr hinner de inte alltid mogna förrän frosten tar dem. De baltiska sorterna blir ju inte så stora och är väldigt sura innan de mognar.

Härdigheten bör vara zon 6-7 på Zilga, men jag tror den har fastställd zonbeteckning 4 eller 5.

För nästan 40 år sedan träffade jag en familj från Vittangi som hade vindruvor på friland. Det var förstås en rysk sort som hade införts från Ryssland. Men då var det i princip inte möjligt att importera växter från Ryssland och även Baltikum.

De härdiga druvorna bör inte stå i växthus annat än tillfälligt under sommarhalvåret. Tag bort plasten till vintern.

tvättäkta bybo
2011-07-10 22:41
#9

ni har ju plantor! :) ingen som skulle vilja sälja en ynka stickling?

helisa
2011-07-10 22:48
#10

Jag har provat att ta sticklingar på min, men jag lyckas inte. Sorry  :)

tvättäkta bybo
2011-07-11 21:19
#11

någon annan? vill ju ha! ;)

vinden
2011-09-14 23:12
#12

Hej!

jag är ny i forumet så hoppas inlägget kommer ut. Jag har vindruvor i min balkong, så jag kan skicka till dig om du fortfarande är intrsserad.

vinden
2011-09-14 23:14
#13

glömde tala om att den är ett import från Tunisien. vet tyvär inte villket sort det är men ska vara ganska härdig då det kan bli minus grader i öknen.

En fråga till er kunniga. hur vet man om ens druva är kalkskyende och hur yttrar det sig då i plantan så man kan ändra jord?

Annons:
Bjornen
2011-09-15 08:48
#14

Vindruvor från Tunisen är med säkerhet någon vanlig druva och är alltså kalkälskande. Härdigheten på den skulle jag tro ligger på högst svensk zon 1, men ännu troligare att den inte alls kan odlas i Sverige annat än i uppvärmt växthus.

De härdiga druvors utbredning är nordligaligaste Europa, Asien och Amerika. De odlas i norra Sverige, nordliga Finland, Sibirien, nordvästra Ryssland, Baltikum, Polen, norra Ukraina och nordliga Amerika.

Centraleuropa, Sydeuropa, Afrika, sydöstra Ryssland, södra Ukraina, Asien, Amerika och Australien odlas bara vanliga druvor.

Vanliga druvor ger stora "bär" medan staketdruvorna (härdiga) ger bara små frukter.

De flesta kommerisella druvsorter är inte härdiga i Sverige.

vinden
2011-09-15 22:16
#15

Alltså ska jag ta in den nu menar du? Har den i balkongen så den "förstår" att det är dags att gå i vila o tappa bladen. vill att den överlever då den kommer från min mans ägor i tunisien o är ganska speciell för mig

Bjornen
2011-09-16 07:14
#16

Plantan tål frost men bladen fryser lätt och den bör åtminstone stå svalt under vintern. Jag skulle låta plantan stå ute tills den blir angripen av lätt frost och sedan ha den svalt och åtminstone i närheten av frostfritt under vintern.

flaxss
2011-09-16 10:22
#17

Ska du ha den inne så ge den extraljus, har övervintrat vinranka inne som krukväxt med extraljus. En äkta vinifera, funkade bra och den blommade och fick blad tidigt, dock ska man ha dom inne så måste man vara nog när dom tas ut efter frostrisken och avhärd aförst. Numera står den i trädgården och stocken klarade senaste vintern.

tvättäkta bybo
2011-09-22 09:43
#18

#12 gärna vinden!! :)

Upp till toppen
Annons: