Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 7039 ggr
tvättäkta bybo
2011-07-04 23:04

gummiträd

Hur gör man med gummiträd, från kärna/frö till större planta?

Annons:
bubbelbubbel
2011-07-05 20:21
#1

planterar? ;)

nej, jag vet inte. jag har bara tagit sticklingar och rotat och sen planterat, växer på helt okej. men är nu mest en lång pinne med lite blad i "kronan".

tvättäkta bybo
2011-07-05 22:31
#2

okej, ja lite med detaljerat svar hade jag väntat mig! :P ;)

bubbelbubbel
2011-07-05 22:36
#3

jag vet dock inte riktigt hur du menar?
jag har ju som sagt inte dragit upp det från frö, mina sticklingar kommer från gummiträd på jobbet, jobbar på en gummifabrik, så jag har ju inte en aning om var dessa träd kommer från, eller hur de har gjort, men jag skulle inte tro att det är konstigare än vilket annat frö som helst.

vill du specificera din fråga lite mer? :)

tvättäkta bybo
2011-07-05 22:43
#4

nej men tänkte mer om någon som vet kunde berätta hur man gör. typ det var någon som sa att man skulle kryssa kärnan innan men visste inte i vilken ände! :P typ vinterförvaring mm allt man behöver veta :)

gör ni kondomer på fabriken? :P är väll bla bara det som kommer från gummiträd nu mer, eller? :)

bubbelbubbel
2011-07-05 23:02
#5

kryssa kärnan har jag inte en aning om, vet att man kan göra det på avokado. vinterförvaring har jag aldrig heller sysslat med, sånt lämnar jag till nån som kan ;)

och nej, HAHAHA, vi gör inte kondomer, och tro mig, det görs mycket mycket mer än det av gummiträd.
vi jobbar med tung fordonsindustri. halva lastbilen är byggd av gummigrejjer ;)

tvättäkta bybo
2011-07-05 23:07
#6

haha, okej! :) henne jag ska få kärnorna från sa att det i princip bara var komdomer nu mera, men tänk så fel hon hade! P hon föreslog iaf att jag skulle göra kondomer, men tror inte riktigt själv på den idén… skulle i varje fall inte våga använda dem! ;)

Annons:
bubbelbubbel
2011-07-05 23:28
#7

kondomer är väl mest av latex vilket är naturgummi, våra gummisaker gör ju av en gummiblandning.
och alla bildäck som görs? ;)

jag har funderat på studsbollar! det var väl så dom kom på att man kunde använda gummiträden till något, om jag inte minns fel..

tvättäkta bybo
2011-07-05 23:32
#8

hon säger iaf att bildäck är kemiskt gummi, jag vet inte…

varför inte, hade ju vart lite kul med studsboll :)

bubbelbubbel
2011-07-05 23:37
#9

jo men det är det, jag kan inte något om hur det blandas ect, det är ju en annan del så att säga. men vi har naturgummi på jobbet också till vissa saker. andra sorter är framställt på annat vis.

studsboll är väl roligt!
men det behövs lite svavel, tror jag, och annat för att det ska stelna och kunna användas, och sånt kanske man inte sysslar med hemma ;)

men du får väl helt enkelt testa dig fram och se hur det går, annars kanske hon har en stickling att ge dig? lättare på den vägen skulle jag tro.

tvättäkta bybo
2011-07-05 23:41
#10

säkert lättare men hon hade bara några kärnor i nån byrålåda nånstans som hon sa att hon aldrig kommer så, så hon ville ge dem till mig. hon har dock inte hittat dem än…

bubbelbubbel
2011-07-05 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

så här såg min stickling ut när den hade växt till sig lite, detta är kanske 3-4 år sedan. nu är det 85 cm högt, men mest likt en tall. måste komma underfund med hur jag ska få den att växa till sig lite på bredden..

bubbelbubbel
2011-07-05 23:43
#12

men om det är flera så försök med lite olika sätt, kryssa en och låt en annan vara, se vilket som fungerar, det är ju det som är kul! :)

Upp till toppen
Annons: