Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 14214 ggr
bubbelbubbel
7/1/11, 11:57 PM

täckbark i häck

jag gjorde misstaget i att låta "rabatterna" under våra häckar att växa igen förra sommaren, vi hade en nyfödd liten kille och att rensa ogräs fanns inte.

däremot fick jag för mig att rensa fram den ena häcken i år och svor mig gul och blå, resultatet blev ju bra, men jag gillar verkligen inte att rensa ogräs, det finns tillräckligt av det i mitt land, så därför funderade jag på täckbark.

jag har försökt läsa mig till lite och kommit fram till att det råder delade meningar om det är bra eller inte?
jag vill ju inte gärna döda våran/grannens häck!

om täckbarken kunde vara ett alternativ så kanske jag kunde tänka mig att rensa fram den andra häcken också…

Annons:
Bjornen
7/2/11, 1:17 PM
#1

Ev. nackdelar med täckbark är att det försurar marken, samt binder en del kväve som kan minska tillväxten.

[Asta]
7/2/11, 3:10 PM
#2

Jag rensade en av mina rabatter, la markduk på jorden och täckbark över. Efter det så växte ogräset i täckbarken istället. Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

dolfen
7/2/11, 5:28 PM
#3

Ja. Markduk och något material som döljer markduken typ någon form av grus/singel.

#2 - Kan det ha fallit ner till exempel löv som förmultnat och blandat sig i täckbarken och därmed gett ogräset möjlighet att växa?

[Asta]
7/2/11, 6:09 PM
#4

#3 - det kan säkert ha hänt för jag gjorde det förra året.

Bjornen
7/5/11, 9:27 AM
#5

Täckbark innebär inte ogräsfrihet, men ofta är det lättare att rensa i barken eftersom den är så porös. Om det ligger markduk så innebär det ofta att rötterna tränger igenom markduken. Däremot är den ganska säkert från att växter som kommer underifrån.

bubbelbubbel
7/5/11, 8:19 PM
#6

men försurar den marken oavsett hur mycket man lägger på?
för jag tänkte väl egentligen bara lägga ett tunnt lager för snygghetens skull, men också hoppas på att ogräset minskar. /blir lättare att rensa.

eller måste man ha mycket för det?

Annons:
Bjornen
7/5/11, 11:01 PM
#7

Bark från barrträd har lågt pH-värde och försurningseffekten blir större ju mer man lägger på. Deras innehåll av terpener har en toxisk verkan , vilket minskar ogräsförekomsten. Normalt lägger man på ett tunt lager bark som ev. fylls på något år senare.  Tjockare lager ger ett något bättre "ogrässkydd" men fungerar också i något sämre mån även i tunna skikt.

bubbelbubbel
7/5/11, 11:05 PM
#8

jag läste någonstans att man kunde gödsla på barken under våren, för att jämna upp för försurningen ?
eller något i den stilen, jag är verkligen inte hemma på detta området, men lär mig lite dag för dag!

kanske är bäst att prata med grannen först…

Upp till toppen
Annons: