Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 10132 ggr
vojsan
2011-06-27 18:58

citronkarten ramlar av

Köpte ett citronträd för ett par veckor sedan.jorden i krukan verkar väldigt kompakt ska jag plantera om nu eller vänta? Det verkar även som om stället som katten sitter fast i torkar ut så karten ramlar av, vad beror det på?

Annons:
vojsan
2011-06-27 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

Bjornen
2011-06-28 07:57
#2

Att frukten ramlar av kan bero på för stark uttorkning (före eller efter inköpet). Många eller de flesta växten slpper knoppar, blommor och kart om de utsätts för vattenbrist. Ett första steg för växten inte ska dö. Olika växter är olika känsliga för urtorkning.

ikna
2011-06-28 09:09
#3

Du kan plantera om den, men ta då bort 2-3 cm jord (av lerklumpen) runt om och 5 cm undertill. Blanda sedan detta med citrusjord i en lite större kruka.

När man låter den stå kvar i sin kruka den hade vid köpet, så måste man doppa ner hela krukan i vatten när man vattnar, eftersom jorden(lerklumpen) är så kompakt.

Ett citronträd behöver ganska mycket vatten, i synnerhet när den växer, blommar och bär frukt.

Tänk också på att citrusträd inte vill ha kalk.

Bjornen
2011-06-28 11:06
#4

Var försiktig med omplantering när de har blommor eller kart. Normalt behöver man inte köpa någon speciell jord utan blanda lerjord med näringsrik kompost. Alla speciella jord och gödselsorter är oftast onödiga och bara ett sätt att förlora pengar. Ta reda på hur jorden är där de växter spontant. Gör en jordblandning som bäst motsvarar det normala.

Vid all omplantering bör klumpen dränkas så att hela klumpen blir genomvattnad. För omplantering av krukade växter bör man ta bort gamla krukan och ev. en del av den gamla jorden innan klumpen dränkts. För klumpar med mindre rotsystem bör man undvika genomblötning av klumpen, då klumpen kan sönderfalla.

vojsan
2011-06-28 19:21
#5

Men varför är den planterad i denna lerklump om den egentligen vill ha nått annat?

ikna
2011-06-28 21:48
#6

Citron trivs så klart jättebra i den lerjorden som de växer i. Det är säkert duktiga yrkesodlare som vet hur de vill ha det!

Annons:
dolfen
2011-07-01 17:29
#7

Blir lite konfunderad då jag läser i #3 att citrusträd inte vill ha kalk.

För flera år sedan samlade jag ett rejält gäng äggskal som jag malde ner i mortel. Detta hade jag tänkt att använda just till citrus.

I boken "Att lyckas med krukväxter" står det bland annat detta om jord: "…(något kalkhaltig)…".

Kan det vara så att vissa citrusar vill ha "något kalkhaltig" jord medan andra inte alls gillar det?

dolfen
2011-07-03 18:33
#8

*p(r)utt* Glad

ikna
2011-07-03 19:52
#9

Det är bara något jag hört från en duktig odlare, men även han kan ju ha fel, liksom jag då som alltid följer vederbörandes råd! Skäms

dolfen
2011-07-08 17:13
#10

På ett ställe, där de enbart handlade med växter och trädgårdsprodukter, fick jag ett tips om att använda tobak med vatten mot ohyra. Men det var visst förbjudet att sälja sådana medel. Antar att det var nikotinet.

+ att enligt Bjornen kan det räcka med att man röker för att exempelvis smitta potatis med någon sjukdom (kommer inte ihåg vilken).

Har aldrig och tänker aldrig testa detta.

Men jag förstår att det kan vara lätt att lita på de som håller på mycket med odling/växter.

Jag kommer inte ihåg, men jag tänker att jag borde väl ha fått detta med kalk och citrus från mer källor än endast denna bok.

Har en inspelning (någonstans) av ett Gröna rum-avsnitt där de träffar en som verkar kunna citrus. Ska leta upp detta vid tillfälle.

Bjornen
2011-07-08 22:05
#11

Alla Citrus växter trivs bäst i svagt alkaliska lerjordar och det gäller förstås även citron. Alla växter som trivs i lerjordar vill normalt ha alkalisk jord.

Nikotin som bekämpningsmedel mot insekter förbjöds på 60-talet. Kanske före DDT. Nikotin är för farligt och ändå använder en del det frivilligt.

Tobaksrökning är/borde vara förbjudet i växthus med tomater. Tobaksmosaikvirus kan finnas i tobaken som kan smitta tomatplantorna. Men knappast potatis.

dolfen
2011-07-09 17:37
#12

#11 - För länge sedan satte jag in en bild på ett potatisblad med något "konstigt" på. Då undrade du om jag rökte bland annat. Tror även att du frågade jag snusade.

Nu som då varken röker eller snusar jag. För säkerhets skull slängde jag den aktuella potatisplantan.

Får se om jag orkar gräva fram detta gamla inlägg.

Att växter som är släkt skulle kunna vara mottagliga för samma sorts sjukdomar är väl inte en helt tokig teori.

dolfen
2011-07-09 17:49
#13

Jag mindes fel! Skäms

Jag hade satt in en bild på ett tomat"blad". Men skrev även att jag hade liknande på potatis.

Jag måste ha uppfattat det som om du då även menade potatisen.

(Jag slängde då både potatis och tomatplantan.)

Annons:
flaxss
2011-08-23 22:46
#14

Finns flera orsaker varför den fäller kart, för lite och för mycket vatten men också miljö byte, ohyra, rotproblem, för hög fukt, kyla m.m.

Dock brukar det oftast rätta till sig när man väl haft den ett tag och man sköter den rätt.

Tycker inte alls att alla citrus trivs bra i lerjord, inte heller att alla vill ha kalkrikjord. Mina citrusar ger jag rhododendronjord som jag brukar blanda upp med leca och/eller ibland orkideekompost. Får mycket bättre resultat med denna jord än i lera (lerblandad). Citrusjord eller näring använder jag inte men funkar för det mesta dock bra.

Upp till toppen
Annons: