Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 13298 ggr
krimskrams
2011-06-19 21:21

Tomatplantor med gul-vita fläckar!

Mina tomatplantor har fått en del gul-vita fläckar på bladen nyligen! Jag har dessa i ett växthus i söderläge…

Kan detta bero på att de fått för stark sol på sig eller har de fått nån form av angrepp??

Kanske man borde fixa ett solskydd av t.ex. fiberduk…

Annons:
FerretCrow
2011-06-19 22:04
#1

Kan dom inte få gula blad oxå om dom är för blöta en längre period?

Bjornen
2011-06-20 00:43
#2

Lindriga brännskador kan få den färgen, både genom höga temperaturer men också om de vattnas med kallt vatten då det är varmt..

krimskrams
2011-06-20 04:53
#3

Jag har vattnat med vatten ur en tunna som finns inne i växthuset o värms upp av solen!

vad ska man göra?? ska man låte de skadade bladen vara kvar?

Kanske man borde täcka in fönstret med fiberduk??

Bjornen
2011-06-20 11:00
#4

"Brännskadade" blad ska naturligtvis vara kvar om de inte skymmer de mogna bären. Om det är någon annan orsak kan de behöva tas bort. Det är svårt att avgöra vad som är orsaken.

krimskrams
2011-06-21 21:34
#5

jag antar att det är brännskada, har i alla fall inte hittat några parasiter på dem! nua blad som kommer ut o tillväxten är gröna o fina, så jag antar att det nog kan vara brännskada, det är ju ingen risk för att de ska skadas ytterligare nu på ett tag eftersom det är muuuleeet!! Skrikandes

Moas97
2011-07-04 22:39
#6

Mina har också blivit så… Kan bli så om man vattnat lite för mycket eller att de fått en liten skvätt för mycket sol så de fått en lindrig brännskada. Oftast går den att 'bota' genom att plocka bort dem bladen eller bara låta dem vara och fixa ett solskydd. ;)

/Moas97 :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: