Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 12208 ggr
bubbelbubbel
6/11/11, 5:30 PM

tips ang. syrenbuskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

vi har två jättestora syrenbuskar i vår trädgård, samma höst vi köpte huset -09, hade båda buskarna kapats rakt av på mitten, såg helt förskräckligt ut och därför har jag låtit buskarna växa fritt sen dess.

förra året blommade de ingenting, och i år fick vi några enstaka blommor, kanske tio st på båda två.

men nu börjar de bli lite väl stora, men jag har inte en aning om hur jag ska göra för att beskära så det blir bra.

någon som har ett tips, eller två? :)

Annons:
Bjornen
6/11/11, 6:47 PM
#1

För att mista så lite blomning som möjligt bör de beskäras direkt efter blomningen. De blommar ju bara på äldre grenar och bör bara beskäras ordentligt med många års mellanrum. Syren kan beskäras vid marknivån under förutsättning att det inte är någon ympad namnsort. Efter en total nedskärning tar det några år (3-4) innan blomningen startar och blir rikligare undan för undan. För att inte mista så mycket blomning kan man dela upp nedsågningen i olika etapper.

bubbelbubbel
6/11/11, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

den blommade över för kanske två veckor sen..

men jag behöver inte nödvändigtvis kapa den vid marknivå, bara liksom "piffa till" den lite, så den inte växer vidare över huset, utan få lite finare form,  som det är idag sticker det ju ut grenar överallt och ser inte så fint ut.

men jag skulle tro att den faktiskt är kapad på mitten alla år, det var ett äldre par som bodde här som tog hit en trädgårdsfixare som kapade precis allt med sin motorsåg, "rakt och fint".
vi hade hela trädgården fulla av buskar som var platta, väldigt snyggt!

så frågan är väl egentligen om jag bara kan gå loss och formklippa den, eller förstör jag mer än jag hjälper till?

Aetlun
6/14/11, 12:44 AM
#3

Tycker du kan ge dig på att formklippa den. Vet en vän som har en syrenhäck på sitt landställe. Den dignar med blommor trots att den klipps platt och fin, minst två gånger efter blommningen. Att beskära främjar ju blomning, eftersom växten tror att den är påväg att dö, och därför ska sätta "avkommor" till världen innan det sker.

Därav som äppelträd och dyl. mår bra av att bli klippta på våren redan innan blommorna kommer. Man får se till att spara blomknopparna bara. :)

Bjornen
6/14/11, 8:15 AM
#4

Beskärning främjar inte blomning utan tillväxt. Kraftig tillväxt innebär oftast mindre blomning. Mycket stark tillväxt kan innebära att blomningen helt uteblir. (Kan botas genom att vara riktigt elak mot trädet och det vanligaste sättet jag tillämpar är att hugga av någon större rot.) Vårbeskärning ger mera tillväxt än sommarbeskärning. Viktigaste orsaken till beskärning av äppelträd är att minska antalet frukter och förbättra kvaliten på kvarvarande frukt. Dessutom ska beskärning ge bra fason på trädet och minska risken för att grenar ska bli bräckta och förlänga livstiden på trädet.

Syren kan mycket väl justeras bland yngre skott som inte ger blommor kommande år. Om man behöver beskära syrener kraftigt bör det göras nära marknivån för att få ny grenar från roten. Kan behöva göras en gång varje 20-50 år.

bubbelbubbel
6/14/11, 10:26 PM
#5

men vad är det som avgör om den behöver beskäras kraftigt?
nu är det lite för mörkt för att jag ska kunna gå ut och få ett bra kort på hur det ser ut inuti, men om man säger såhär, själva kärnan i buskarna är bara kala pinnar. men det kan ju också vara så det helt enkelt ser ut inuti en syren, nackdelen är väl bara att om jag nu klipper ner den lite, riskerar jag ju att bara få en kal buske, och det är jag ju inte sugen på.

ska försöka fixa en bild imorgon, det kanske kan hjälpa.

jag kan ju absolut ingenting om detta, det är ju därför jag vände mig hit ;)

Bjornen
6/14/11, 11:24 PM
#6

Förr eller senare blir de mycket kala och endast topparna blir gröna. Hela busken blir gles och gammal. När glesheten blir besvärande är det dags för total nerkapning. För att det inte ska bli helt kalt kan man ta halva buskaget ett år och resten 1-3 år senare.

En nybeskuren syrenbuske brukar vara kompakt grön att stammarna inte syns.

Annons:
bubbelbubbel
6/15/11, 12:15 AM
#7

ahaa! då kanske det rent av är så att en total nerkapning är det enda rätta i dagsläget, när gör man det i så fall? nu eller i höst?
det känns ju mest logiskt kanske att kapa den när sommaren är över och på så sätt få njuta av buskarna i sommar.
för jag antar att den växer på rätt bra till nästa vår i så fall..?

Tack du Bjornen, du verkar kunna dina saker! :)

Bjornen
6/15/11, 7:36 AM
#8

För buskarnas skull har det ingen betydelse. Men för dig själv är nerklippning direkt efter blomningen att föredra eftersom det blir kortaste tiden utan blommor. De hinner då växa upp lite grand redan under sommaren. Höst eller vårnersågning betyder att alla blomknoppar går till spillo. Alla vårblommande buskar bildar nästa års knoppar på hösten (oftast augusti). Vårblommande buskar bör därför beskäras direkt efter blomningen, då de oftast hinner bilda lite blomknoppar till nästa års blomning. Syren blommar dock inte ens på fjolårsveden, utan de bör vara några år (oftast 3-5 år) innan de bildar blommor.

bubbelbubbel
6/15/11, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

här är kanske inte den bästa bilden innifrån en buske, men det syns ju iaf att den är väldigt gles och kal inuti.

så då vet vi vad vi ska göra i helgen, kapa buskar! det är väl lika bra att få det gjort på direkten så kanske dom hinner växa upp lite igen.

man ska spara ungefär en dm eller?
ska snittytan vara sne eller spelar det ingen roll? läste någonstans att man skulle klippa snett för att vattnet skulle rinna av.

Rebecca70
6/19/11, 9:41 AM
#10

Hade sågat ända ner på de kala grenarna och låtit resten vara i år, tror det är för sent att klippa nu, då blommningen förmodligen uteblir nästa år. Lycka till

Bjornen
6/19/11, 10:41 AM
#11

Total nerklippning innebär minst 2 år utan blommor, men troligen blomfritt i 3-4 år.

Syren bör sågas eller klippas vid markytan. Alltid ska man sträva att göra så raka snitt som möjligt, vilket gör snittytan så liten som möjligt. Rent allmänt så läker snittytan bäst ju mindre den är.

Helt döda grenar eller nästan döda grenar bör alltid tas bort när man upptäcker dem eller när de syns.

Om och hur man ska beskära kan endast den som ska njuta eller lida av buskarna. Var och en kan ha olika åsikter om det är fult eller fint. Om jag såg buskarna i verklighten skulle jag kunna säga vad jag tycker och det kanske inte är det samma som andra skulle göra. Det är så mycket som spelar roll. insiktskydd, allmänt utseende från trädgården, inomhus eller på långt håll.

bubbelbubbel
6/19/11, 1:44 PM
#12

vi har tur och har inga grannar bakom huset, bara baksidan av en hembygdsgård och en stor äng, så hur det ser ut är det bara vi som kommer "lida av". så det stör mig inte så mycket, jag är villig att ta att det kommer se tomt och tokigt ut, så länge jag vet att det kommer bli bättre! och det är ju därför vi gör detta, för att det förhoppningsvis ska bli bättre.

Upp till toppen
Annons: