Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3918 ggr
Heart
6/10/11, 9:43 PM

Sköldlöss

Gjorde förra året en ny rabatt i soligt och rätt så torrt läge. Där har jag bland annat satt en anisisop. Har nu upptäckt sköldlöss på växten. Frågan är nu vad jag skall göra. Sköldlöss lär vara svåra att få bukt med och jag funderar på om jag skall ta bort hela plantan. Om något annat bredvid har smittats har jag inte sett. Men jag hoppas förstås att det stannar på denna växt.

Någon som har några tips eller skall jag snabbt som ögat ta bort den.

Annons:
Bjornen
6/10/11, 11:46 PM
#1

Är anisisopplantan planterad i år ? Om den är planterad i år är nog inte risken så stor att sköldlössen övervintrar utomhus. Anisisop räknas som en perenn växt, men är kortlivad och oftast lever den bara 1-3 år.

Många sköldlöss klarar inte våra vintrar. Men det finns också arter som övervintrar. Sköldlössen trivs mycket bra när det är varmt och torrt. Det är sällan de angriper så späda växter som anisisop. De trivs bättre på vedartade växter.

dette
6/11/11, 8:28 PM
#2

Finns jääte bra vita tablätter som man sätter runt växten. brukar finnas på kvantum här hemma annars finns det nog på blomsterlandet.

Heart
6/12/11, 8:45 AM
#3

Tack för svar.

Isopen planterades dit förra hösten. Nu har jag tagit bort hela plantan. Än så länge så har jag inte sett något på grannväxterna.

Men det blir nu ett tomrum på den platsen, funderar nu på om det går att plantera något annat där, eller om jag skall vänta tills nästa år. Vet inte ännu hur livscykeln ser ut för sköldlöss.

Upp till toppen
Annons: