Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Sköldlöss

2011-06-10 21:43 #0 av: Heart

Gjorde förra året en ny rabatt i soligt och rätt så torrt läge. Där har jag bland annat satt en anisisop. Har nu upptäckt sköldlöss på växten. Frågan är nu vad jag skall göra. Sköldlöss lär vara svåra att få bukt med och jag funderar på om jag skall ta bort hela plantan. Om något annat bredvid har smittats har jag inte sett. Men jag hoppas förstås att det stannar på denna växt.

Någon som har några tips eller skall jag snabbt som ögat ta bort den.

Anmäl
2011-06-10 23:46 #1 av: Bjornen

Är anisisopplantan planterad i år ? Om den är planterad i år är nog inte risken så stor att sköldlössen övervintrar utomhus. Anisisop räknas som en perenn växt, men är kortlivad och oftast lever den bara 1-3 år.

Många sköldlöss klarar inte våra vintrar. Men det finns också arter som övervintrar. Sköldlössen trivs mycket bra när det är varmt och torrt. Det är sällan de angriper så späda växter som anisisop. De trivs bättre på vedartade växter.

Anmäl
2011-06-11 20:28 #2 av: dette

Finns jääte bra vita tablätter som man sätter runt växten. brukar finnas på kvantum här hemma annars finns det nog på blomsterlandet.

Anmäl
2011-06-12 08:45 #3 av: Heart

Tack för svar.

Isopen planterades dit förra hösten. Nu har jag tagit bort hela plantan. Än så länge så har jag inte sett något på grannväxterna.

Men det blir nu ett tomrum på den platsen, funderar nu på om det går att plantera något annat där, eller om jag skall vänta tills nästa år. Vet inte ännu hur livscykeln ser ut för sköldlöss.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.