Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5455 ggr
fidojunior
6/9/11, 5:59 PM

Vitt som kryper på min växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Aloe vera som har vita djur på sig. De är max 1mm stora och kryper. Om jag kommer nära och knackar på krukan så springer de omkring och börjar jag röra i jorden eller på plantan så gömmer de sig. Har testat att ha i insektspinnar men det har inte blivit någon skillnad. De äter också två blad som verkar ruttna, antingen äter de på dem för att dem är ruttna eller så är bladen ruttna för att djuren äter på dem och jag vill gärna ha kvar min Aloe vera.

Funderar på att plantera om den så kanske krypen försvinner, tror ni det fungerar? Har ingen aning om vad det är för djur. På bilden är det de små vita som är inringade (finns jättemånga men de gömde sig). Här är en film också på hur de rör sig.

Tacksam för svar :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
Bjornen
6/10/11, 6:57 AM
#1

Blomflugelarver ????

Om så är lever de på dött material och brukar kunna finnas i torvrik jord, där de hjälper till att bryta ner torven.

dolfen
6/11/11, 6:48 PM
#2

I #5 i denna tråden har jag lagt in en bild på "troliga" sorgmyggelarver. De sprang inte och gömde sig.

fidojunior
6/11/11, 7:26 PM
#3

Mina springer i alla fall så tror inte att det är larver. :P De rör sig snabbt också om man kommer nära, annars så är de stilla och äter antagligen på min växt och jorden. :(

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

dolfen
6/11/11, 7:34 PM
#4

Det är inte sådana dära som hoppar när man vattnar? I och för sig har jag aldrig sett sådana växter. Bara på jorden.

fidojunior
6/11/11, 9:58 PM
#5

Nja, dessa ser mer ut att krypa. :P Och de verkar gilla de två blad som nu verkar ha ruttnat.. Klippte förut bort ett blad som ruttnade för att se om de försvann men de är kvar och nu har jag sett att två andra blad börjar dö.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

dette
6/12/11, 8:23 PM
#6

kan det vara banan flugor. har fått det på blommor. tästa och ställ dit en kapslyl med blandning av diskmedel och vittvins vinäger o se om dom lägger sig där i.

Annons:
Upp till toppen
Annons: