Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6647 ggr
Maria
6/6/11, 9:21 AM

Bondbönor

Vi har för första gången satt bondbönor i år.

När jag googlar så står det att man ska koka dessa innan man äter för annas kan man bli bl.a illamående, men det står allt från några minuter till 20 minuter.

Är det någon som har erfarenhet av bondbönor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
6/6/11, 9:54 AM
#1

Är det nyskördade unga bönor räcker det med någon/några minuters förvällning, äldre mer "träiga" bönor kan man behöva koka längre och torkade bondbönor brukar behöva längst koktid även efter blötläggning

Och angående illamåendet är det överdrivet. Alla bönsorter innehåller lektiner och ja man kan bli illamående men ofta måste man äta ganska många bönor innan man blir illamående. Torkade bönor innehåller mer lektiner än färska unga gröna bönor.

Bjornen
6/6/11, 10:16 AM
#2

Jag äter gärna färska bondbönor råa och helst direkt på landet. Jag vet att de är svagt giftiga som råa, men ändock äter jag dem och utan några symtom. Däremot bör man inte äta groende bönor och särskilt inte rosenbönor. Rosenbönor bör förvällas innan man äter dem.

Maria
6/6/11, 10:20 AM
#3

Tack för snabba svarGlad

Det ska bli spännande när de är färdiga. De har i alla fall grott väldigt bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TinaNordberg
6/26/11, 10:42 PM
#4

Å nu minnns jag kokta bondbönor med smör o persilja på. Mums.

Jag käkade bondbönor direkt från landet när jag var barn, mådde bara bra.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

magma
4/14/16, 6:07 PM
#5

Jag hittade denna gamla tråd när jag försökte hitta svar på bondbönans påstådda giftighet. Det verkar råda en utbredd och allmän förvirring kring detta?! Wikipedia skriver dock: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bondböna Någon som ätit råa bondbönor och fått en reaktion på ev gifter? Eller tvärtom- någon som äter råa bondbönor från landet och mår bra?

Maria
4/14/16, 6:34 PM
#6

Såg att det var min gamla tråd.😉

Jag åt råa bondbönor när de hade mognat och de var jättegoda och jag fick ingen reaktion. Resten av skörden förvällde jag och frös in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bjornen
4/14/16, 8:11 PM
#7

Det ä'r alltid mängden som är avgörande. Man anser att alla bönor är svagt giftiga, men det krävs nog en hel del innan det åstadkommer magont. Känsliga personer kanske drabbas tidigare. Groende bönor är mera giftig och särskilt groende rosenbönor/prydnadsbönor är särskilt giftiga och det gäller även blötläggningsvattnet. Även oförvällda rosenbönor är mera giftig och bör inte ätas råa.

magma
4/14/16, 11:10 PM
#8

Men det verkar som att bondbönan egentligen inte är en böna utan en ärta? (Enligt Wikipedialänken )

Bjornen
4/15/16, 5:09 AM
#9

Bondbönor är varken bönor eller ärter, de är bondbönor.

Tant Grön
4/15/16, 3:23 PM
#10

#8 Bondbönor är bondbönor, men om du tittar på wikipedia antingen för bondbönor eller bara bönor så ser du att dom hör till familjen ärtväxter. Det betyder inte att dom är ärtor.
Precis som smultron tillhör familjen rosväxter, men dom är fortfarande smultron, inte Rosor. 🌺

Bjornen
4/16/16, 7:24 AM
#11

Wikipedia är inte den allra bästa källan, som jag oftast undviker genom dess blandade kvalite på faktan. Jag använder min egen kunskap eller riktiga faktaböcker. Både ärtor, bönor och bondbönor samt många flera växter bl.a klövrar tillhör  Fabaceae ärtväxter. För talade man om leguminoser och som har kvävefixerande bakterier på rötterna. Vår odlade ärta tillhör släktet Pisum. Bondböna tillhör släktet Vicia tillsammans med olika arter av vicker. Våra odlade bönor tillhör släktet Phaseolus.

Upp till toppen
Annons: