Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2505 ggr
tvättäkta bybo
2011-05-29 22:46

snart växthus, något man bör veta?

tjena, ja snart har jag mitt älskade växthus, slipers på plats ;)

det blir 25 m2 :D i dubbel plast med luft emellan, som en avlång igloo.

jag har några frågor:

jag ska börja värma upp det tidigt på året, innan det är varmt ute.

vad använder jag som värmer upp? vi har säkert 10 - 15 minus ute när jag börjar värma upp, så jag kan plantera ut tidigt (så snart solen tittar fram)

smrtast lösning så det inte kyler från marken? kan man spik trätrall och lägga frigolitskivor på trallen den period som det behövs extra värme och sedan, när det är nog varmt, bara ta bort frigoliten?

några andra bra tips eller saker att tänka på?

Annons:
[Asta]
2011-05-29 23:02
#1

Har inga svar, men är väldigt avundsjuk.

tvättäkta bybo
2011-05-30 23:00
#2

ska det byggas så ska det byggas ordentligt! :D

kickboard
2011-05-31 07:14
#3

Var beredd på att det blir höga värmekostnader om du börjar värma så tidigt. Jag har aldrig vågat mig på det som hobbyodlare, utan nöjt mig med att flytta ut plantorna i växthuset i maj när frostrisken är över.

tvättäkta bybo
2011-05-31 19:18
#4

säkerligen höga kostnader…

MAJ!!?? lycko dig! här är frostrisken över först kring midsommar! :/

och frostnätter igen i mitten på augusti, så här i norr går knappt något att odla utan ett redigt växthus! :P

kickboard
2011-06-01 06:52
#5

Det kan komma enstaka järnnätter ännu i början av juni men då täcker jag med fiberduk. Bor i höjd med Umeå på finska sidan (Vasatrakten) så vi har inte heller så gynnsamt klimat.

Förstår i alla fall om du vill odla även däruppe i norr och när den nattlösa natten är så gott som hela sommaren så går det med fart.

Moas97
2011-07-04 22:37
#6

Min kompis kör på dörrmatta :] Fast under den dörrmattan har hon ju trägolv/trall… Dock har hon bara ett litet, så vet inte om det räcker för ett så stort som ditt.. Hm…

/Moas97 :)

Annons:
tvättäkta bybo
2011-07-04 22:55
#7

nu är det klart, blev inte riktigt så stort som det var tänkt först, men det blev 18 m2 iaf :) det växer så det knakar där inne! ;)

är riktigt nöjd med det, har slanggurka, squash, olika sorters tomat, basilika, papaya, granatäpple, mango, kiwi, avokado, goji, ärtor, citron, kumquats(stavning?) och jakobs tårar där inne just nu!:)

Branneli
2011-07-05 11:49
#8

Åh vad härligt !!
Går det att få se en bild ??

Nån gång, ska jag med ha ett växthus Cool

tvättäkta bybo
2011-07-05 22:25
#9

kanske! ;) om jag får in bilderna på datorn! :P

Upp till toppen
Annons: