Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 5753 ggr
mlij
5/21/11, 11:59 AM

Hjälp med altan mot gatan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny på den här siten, hoppas att jag lägger tråden i rätt forum. :)

Jag skulle önska lite tips kring vår altan. Vi har en altan till lägenheten istället för balkong då vi bor på markplan, altanen är ganska stor, rabbatten som ni ser på bilden med buskar i är 350cm lång och altanen är lite större än så. Problemet med den är att den ligger ut mot gatan, så förbipasserande sitter ibland på vår mur, folk ställer sig på altanen för att snacka och går in där för att spegla sig i våra fönster… Jag tänkte att om altanen ser lite mer ombonad ut så blir den dels mysigare och folk kanske slutar tro att det är allmän mark.

Alla tips är välkomna! Vi har ett bord och fyra stolar där ute men det ser väldigt tråkigt ut. Dock så har jag inte hur mycket pengar som helst att lägga på altanen så gärna saker som är billigt att fixa/som man kan göra själv. Ytterligare en sak är att det ska helst inte vara saker som är stöldbegärliga och inga för lätta saker för då bär folk iväg på dem… Helst hade jag haft högre buskar eller någon form av staket men det är hyresvärdens buskar så jag kan inte byta tyvärr.

Tack på förhand!
Mvh Emelie

Annons:
mlij
5/21/11, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ytterligare en bild

Bjornen
5/21/11, 1:04 PM
#2

3 större krukor med lite större buskar och i krukorna käppar som sammanbinds med färggranna snören. Detta gör att altanen blir privat. Krukorna kan kombineras med sommarblommor.

prodigy
5/21/11, 2:21 PM
#3

Jag skulle nog sätta någon slags staket eller något annat som markerade mer i rabatten i muren. Kanske enkla pinnar av pil som vävs samman, så får du in ljuset men skyddar lite mer mot insyn! Krukor med stora buskar låter snyggt och praktiskt!

hindul
5/21/11, 7:34 PM
#4

Ja, en spaljé av något slag. Ganska tät och kanske med klätterväxter på insidan. Gärna någon vintergrön, om det finns någon sådan.

Vad finns på kortsidan av altanen? Och vad är det där muren tar slut, närmast den som tar fotona?

Du kanske kunde hänga upp ett par krukor på den höga muren längst bort på bilden. Det är ju inget som hindrar från insyn eller att någon kliver in, men det markerar ändå att någon rår om platsen.
Ha bord och stolar framme och en blomma på bordet. Fast det funkar ju inte vintertid förstås…

Går det att hänga något från balkongen ovanför? Blomkrukor på sommaren, ljuslyktor på vintern.

Eller rätt och slätt en liten skylt som sticker upp i rabetten i muren: "Var vänlig respektera att altanen är privat"

Leta efter krukor/bord/spaljéer mm på loppisar och på blocket.se. Man kan verkligen hitta bra saker för nästan inga pengar alls!

mlij
5/27/11, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för alla svar! Ja någon form av spaljé eller staket hade nog blivit bra, fast jag tror att jag måste sätta det bakom muren då för buskarna är hyresvärdens som alla lägenheter som är på markplan som vår har.

Vi har ingen balkong ovanför så där går inte hänga något, men på den höga muren kanske :) I.o.m. att det är en hyresrätt vill jag inte göra för mycket åverkan på t.ex plattor och sånt.

På andra sidan den låga muren är där inget, bara där vi kommer ut på trotoaren. En bit bort fortsätter en lika dan mur som är framför vår brevlåda och förråd.

Jag fick en stor kruka av svärmors jobbarkompis så där sitter hortensior nu. Men bättre kan det bli! :)

Bild från andra hållet.

mlij
5/27/11, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Inte så jätteinspirerande bilder, tog dem med mobilkameran bara, men ni får kanske en idé om hur det ser ut iaf.

Annons:
mlij
5/27/11, 9:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det gör mycket med lite växter tycker jag :)

Tips på vintergröna växter som växer upp hyfsat fort? Som trivs i kruka/krukor.

Tack för alla svar!

Bjornen
5/27/11, 11:16 AM
#8

Thuja i rejäla krukor borde klara vintern, men de bör täckas med säckväv för vårsolen. De kan bli flera meter hög och kan klippas för att få önskad faston.

AmeliaH
5/27/11, 11:47 AM
#9

Glöm inte att plantera i rejäla krukor om du ska plantera buskar som thujor. Lättare att de klarar vintern (måste fortfarande kläs in) och du slipper plantera om hela tiden om du börjar med en större kruka. Djup och smal (inte allt för smal bara!) brukar vara bättre än låg och bred!

Annars kanske du kan köpa en odlingsbänk, eller bygga en. Det blir lite stabilare än att sätta upp en spalje, de kan ju stå självständigt på marken utan att de kan välta. Dock brukar de man köper i affären kosta några hundra. Plus att du kan ställa växter och annat smått och gott på den.

Om du har nära till ett K-rauta vet jag att de säljer som färdiga staket eller vad man ska kalla dem. Eller ja det finns flera olika typer av grejer man kan välja på. Lika bra att bara skicka en länk! ^^

http://www.k-rauta.se/Pages/SolutionCategory.aspx?c=Gårdsmaterial&cat=K-rauta%20Sweden%20VCatalog&category=Krauta41010(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&SolNam=Trädgård%20och%20fritid

Upp till toppen
Annons: