Annons:
Etikettrosor
Läst 3982 ggr
[WX5]
5/18/11, 12:50 PM

Klippt ros

Min svärmor har varit och klippt min ros. Den sista som det växte något från. Dom andra som jag blev tillsagd att klippa har inte växt ut och nu har alltså min svärmor klippt av den sista grenen (heter det så) och jag är jävligt sur på henne för så gör man inte utan att fråga.

Frågan är nu om det nånsin kommer att växa ut igen? Eller skall jag gräva upp den och slänga den.

Annons:
Maria
5/18/11, 1:28 PM
#1

Gamla Rosor är ofta mycket tåliga och man ska ju klippa rosorna när björken fått "musöron" så tidsmässigt är den ju nästan nerklippt rätt.

Jag brukar stubba mina rorsor ganska hårt denna tid men det tar några veckor och sedan kommer de sig.

Låt den stå så tror jag den blir fin.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[WX5]
5/18/11, 4:02 PM
#2

Nä jag har inga förhoppningar om detta då dom andra grenarna inte blivit något av. Inget nytt har heller kommit upp. Rynkar på näsan

Maria
5/18/11, 6:58 PM
#3

Gräv upp den och släng den då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
5/18/11, 7:25 PM
#4

Det kan dock komma upp något fortfarande. Här är i alla fall vissa av våra Rosor väldigt sena.

helisa
5/18/11, 7:44 PM
#5

Jag råkade ut för samma sak förra året, så när jag skulle till att gräva upp dom för att plantera nytt, kom det nya skott långt ner vid förädlingsstället, dom växte o kom upp en bra bit innan vintern kom o nu är dom jätte fina så…. :)

[WX5]
5/18/11, 8:33 PM
#6

Men varför växer inte mina då? Gråter Har inte sett något nytt. Vet inte hur gammal den är heller utan den kom med i husköpet som vi köpte 2003.

Hur skall man klippa den för att den skall börja växa. Nu är dom klippta mitt i så att säga och det står upp ca 30 cm från marken.

Annons:
[Asta]
5/18/11, 8:40 PM
#7

Jag har Rosor som inte har kommit igång ännu. Ha lite tålamod. Det är fortfarande tidigt. på säsongen.

[WX5]
5/18/11, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja nu blev denna bild inte den bästa men ni kanske ser "pinnarna" som sticker upp. Så har dom sett ut i flera år nu.

helisa
5/18/11, 9:25 PM
#9

Det kommer, det är ju lite grönt på 2 "pinnar" i bakgrunden ser det ut som iaf. Du kan kippa av "pinnarna" där det gröna sutar o det bruna börjar, det ser ärligt talat inte ut som om det är någon fara. Flera av mina ser lika ut, dom kommer att växa o blomma innnan sommaren är över iaf.

Bjornen
5/18/11, 9:28 PM
#10

Enligt bilden verkar det finnas minst 1 vilande knopp som väntar att starta. Flera av grenar är dock torra i toppen, men kan komma nerifrån. Normalt bör man vänta till midsommar åtminstone för att avgöra om rosen är död eller inte.

[bejan]
5/18/11, 9:30 PM
#11

Om det kan vara nån tröst (men det är ingen tröst egentligen) det är många Rosor som dött i  vinter. Dessutom har alla mina vintergröna buskar farit illa för vi  hade så djup tjäle och sen kom  solen och värmen innan rötterna hade en möjlighet att suga vatten

Halvdansken
5/18/11, 9:31 PM
#12

Hur behandlar du rosorna i övrigt med gödning, vatten och jordförbättring osv? Det måste ju vara nån anledning till att de dör för dig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[WX5]
5/18/11, 9:34 PM
#13

Hihi skall jag vara ärlig så kan jag ingeting om trädgårdsskötsel. Den har fått vara där utan att jag gjort något. Vattnet när det är som varmast. men jag brukar ha en fin knopp/ros varje år på den, ja tills nu innan svärmor klippte bort den sista "pinnen" där rosen växte.

Annons:
Halvdansken
5/18/11, 9:38 PM
#14

Då har förmodligen jorden helt slut på näring och miccroliv, dvs den är nästan död. Inget kan växa i det. Jag rekommenderar en trädgårdsbok, några säckar med jord och en påse rosengödning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[WX5]
5/18/11, 9:41 PM
#15

Egentligen ligger den inte på något bra ställe. Skugga mest hela dagen och det är bara en massa grus och annat "ogräs" runt omkring. Bla tulpaner som bara växer fast man gräver bort lökarna. Den fick vara kvar för den gav alltid en så fin ros. Det var flera men dom växte inte så bra men dom åkte för flera år sedan.

Bjornen
5/18/11, 9:45 PM
#16

Bättre med lite gödslad torv och något gödselmedel. Gödsla helst ingenting efter midsommar. Alla dessa specialgödsel och specialprodukter är bara ett sätt att göra slut på pengar. De flesta växter kan gödslas med samma gödselmedel. Lite observant måste man vara med kalkskyende växter såsom rododendron. Naturgödsel är alltid bäst och risken för överdosering är inte så stor.

[WX5]
5/18/11, 9:52 PM
#17

Varför är det inte bra att gödsla efter midsommar?

Bjornen
5/18/11, 10:19 PM
#18

Särskilt kvävegödselmedel kan ge för lång period med tillväxt. Före vintern ska vedartade växter invintra och sluta att växa i god tid före vintern. Om de växer för länge blir de känsliga för frost. Före vintern ska näring transporteras från grenarna till rötterna och olika sockerarter ska upp i grenarna som fungerar som glykol.

[WX5]
5/18/11, 10:20 PM
#19

Aha okej.

Upp till toppen
Annons: