Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 10176 ggr
Tallullah
5/13/11, 11:46 AM

En damm?

Jag har en härlig trädgård och ønskar en damm. Førra ägare har grävd och planerade tydligen en dam,,och nu finns en førdjupning med en liten bro øver. Den fylls med vatten när det regnar mycket och när snøn føsvinner en den nästan full med vatten. Men det finns ingen dammfolie så vattnet rinnar bort. Jag skulle vilja gräve bort gräset som nu växer där och lägga dit en folie så att vattnet inte førsvinner. Men jag tänker inte lägga så mycket pengar i detta prosjektet…och undrar hur det blir om jag ändast har vatten uten pump? Jag vet ju det här med algbildning,men är det nåt jag kan førhindra? Det finns vel kanske nåt å få køpt som hindrar algbildning?

Hur ville ni gjort? Jag är tacksam før kreative løsningar som inte kostar skjortan;)

Annons:
Solaika
5/20/11, 6:21 PM
#1

Finns det inte akvariepump eller nåt som du kan ha i?.. Bara vattnet rör på sig så ska det väl inte vara nån fara? Sen tror jag det finns flytväxter som, kanske inte förhindrar, men iaf förebygger lite algväxt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Nightslime
7/28/11, 6:08 PM
#2

Hur stor är dammen?  Längd, bredd, djup?

Det är absolut nödvändigt att ha både filter, pump och växter för att minimera algtillväxt. Ett stillastående vatten blir igenvuxet med alger ganska fort och vattnet blir grumligt.

Dessutom blir det mindre jobb att sköta, om man har lämplig utrustning.

Är det bara en liten damm på kanske 1000 liter eller så, skulle man ju kunna byta allt vatten någon gång per månad så skulle det kanske fungera utan pump och filter.

Det bästa är annars att köpa lämplig utrustning. Det kostar förvisso en slant men man kan nästan se det som en engångskostnad då det är ovanligt att sådan utrustning går sönder.

Tänk på att hellre köpa för stor utrustning än för liten eftersom man nästan aldrig kan få för bra flöde, men däremot kan man få för dåligt flöde.

Ju större damm, ju dyrare utrustning men även mer lättskött.

Bjornen
7/29/11, 10:15 AM
#3

Det behöver inte bli algtillväxt i dammar med stillastående vatten. Lämpligt pH-värde och växter kan innebära att det inte blir några alger alls. Jag har 3 dammar och endast i en damm var det lite problem med alger första säsongen. Tyvär är två av dem numera med läckande dammduk så de saknar oftast vatten.

Jag har aldrig bytt vatten utan bara fyllt på. Däremot har jag mycket växter. Totalt kanske 25 dammår och därav ½ dammår med mindre algproblem.

dolfen
7/29/11, 5:52 PM
#4

När jag hade akvarier gjorde jag delvattenbyten. Tömde ut ca 1/3 av vattnet. (Var det varannan vecka eller var tredje?) Fyllde på nytt vatten i en spann och tillförde någon sorts vätska som skulle göra vattnet "bättre" för fiskarna. Kommer inte ihåg var det var i flaskan. Detta var längesedan.

Alltså, jag tänker att det kanske är bättre även för en damms invånare att inte byta allt vatten på en gång.

Att fylla på det som avdunstar kan väl liknas vid delvattenbyte. Jag har dock ingen uppfattning om hur mycket det avdunstar i en damm.

Halvdansken
8/1/11, 2:16 PM
#5

Man behöver inte hålla på och byta vatten, inte heller i akvarier. Jag bytte aldrig under mina 15 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
8/1/11, 3:38 PM
#6

Här kan man läsa om varför man ska byta vatten i akvarier.

Annons:
Halvdansken
8/1/11, 4:17 PM
#7

Jodå, jag har varit med i de där diskussionerna. Men faktum är att jag inte bytte vatten på15 år och mina fiskar ynglade och växterna växte. Jag körde också Co2 tillskott för växternas skull.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
8/2/11, 3:56 PM
#8

#7

Gick du ut och läste länken i #6?

Halvdansken
8/2/11, 4:52 PM
#9

Ja, och jag har läst liknande artiklar många gånger förr.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
8/3/11, 12:29 PM
#10

I rest my case! Cool

myhombrero
9/21/11, 8:28 AM
#11

En pump är inte nödvändig om man vill slippa alger men klart en fördel. Vi gjorde en damm i våras och den har varit utan pump hela sommaren då vi inte behagade att köpa en.

Vi har inte haft problem med alger eller värden under hela sommaren. I den mindre dammen har vi mossa som konkurerar ut algerna och där är det klart vatten. I stora dammen har vi fisk, vattnet är inte klart men värderna är stabila. Jag tror det beror på att dammen sköter vattenbyten själv när det regnar. Både fisk och växter mår bra.

Nästa år blir det dock en pump eftersom tanken var att den ska cirkulera vattnet mellan de två dammarna och bilda ett vattenfall. Men visst går det att ha damm utan både pump och filter.

Lill-Kisse
9/22/11, 10:18 PM
#12

Begreppet "dammfolie" känner jag inte igen. Man köper något som kallas dammduk. För att göra det ordentligt ska man ha en skyddande duk först och sedan en dammduk över hela dammen och upp över kanterna så att ingen olämplig jord rinner ned.

Ta det lugnt sedan och följ utvecklingen i dammen efter plantering av några växter. Man kan koncentrera sig på att köpa s k renande växter. En del lägger man bara ned i vattnet utan jord, krukor e dyl. Köp en håv för att rensa bort löv och annat skräp.

En naturlig miljö drar till sig grodor och andra små djur. Det blir bevis för att man har en damm med bra miljö. Spola bara i mer vatten när det har dunstat bort en del.

Nightslime
4/24/12, 1:57 AM
#13

#3 #11

Jag menar inte att det är ett måste med pump och filter men helt klart så underlättar det om man inte vill ha massa onödigt jobb.

I en damm eller ett akvarium med stillastående vatten blir det restprodukter från nedfallande löv, foderrester (om man har fisk i) och insekter som ruttnar på bottnen vilket gör vattnet väldigt näringsrikt. Eftersom det blir ett överflöd på näringsämnen så är det lätt att alger får fotfäste och tar överhanden.

En rikligt planterad damm kan fördröja försurningen regält då dom tar upp gifter och skadliga ämnen men har man fisk i vattnet är det ett måste med pump och filter i det långa loppet. Fiskar bajsar och det blir alltid lite foderrester kvar på bottnen som gör vattnet dåligt med tiden.

Att regnet ser till att göra de "vattenbyten" som myhombrero skriver om låter konstigt, beror antagligen på att den dammen inte är så gammal än då det tar ett tag innan det börjar märkas, men jag tror han/hon kommer få problem i framtiden med vattenvärdet.

Annons:
Bjornen
4/24/12, 8:26 PM
#14

Normalt höjs pH-värdet av löv och humusämnen. Jag har aldrig bytt vatten någonsin i mina dammar. Däremot har jag fått fylla på vatten ett antal gånger per år och detta särskilt som jag har torvblock innanför dammen och genom kapillärkraften sker en stor avdunstning. Jag har haft ursprungligen ett lågt pH-värde och endast fått lite alger första året. Aldrig någon gång mera.

Tallullah
5/1/12, 11:01 PM
#15

Tack før alla råd:) Jag kommer nog inte att ha pump i dammen..jag ska lägga duk och sedan plantera vattenplanter. Det blir nästan som en liten sump el våtmark. Hur kan jag best møjligt skøta dammen el sumpen,utan pump? Kan jag använda kol før att vattnet ska hålla sig frächt.el hur gør jag?

Nightslime
9/30/13, 11:23 PM
#16

Hej igen. 

Tänkte bara fråga om du fått till någon damm än? Skulle vara kul med en bild i så fall.

Tallullah
10/1/13, 10:22 AM
#17

#16

Nej tyvärr…jag måste ha hjälp och det är inte så enkelt. Først måste jag ju gräva bort gräs och jord. Sen planera och lägga duk..det växer redan endel våtmarks planter där,konstigt nog,men när det regnar så fylls ju dammen med vatten. Detta är en stor damm,och jag kan inte gøra detta själv tyvärr. Men tack før din fråga:)

Nightslime
10/1/13, 7:22 PM
#18

Ja, jag vet hur det kan vara. Har själv hållit på med mitt dammbygge i 3 år och det blev inte färdigt i år heller men nästa vår/sommar hoppas jag att jag hinner mer.

Kolla länken för att se den om du vill.

http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d71377cb9cb46222704f018-mitt-dammbygge?participating-1

Tallullah
10/1/13, 9:04 PM
#19

#18 Tack så mycket:)

Upp till toppen
Annons: