Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 7729 ggr
konichiwa
2011-05-12 19:11

Inga plommon, inga körsbär!

Jag har bott på samma ställe i 13 år nu, ute på landet utanför Norrtälje och det fanns flera plommmonträd och en massa skott i olika storlekar när jag flyttade hit. Det blev massor av blommor men inga plommon Rynkar på näsan

Året efter tog jag bort allt sly och beskar träden så de fick in luft i kronan. Massor av blommor men inga plommon till hösten.

Ett år blev det 2 stycken gula goda precis såna som jag älskar men sen dess, ingenting.

För 4 år sen så köpte jag ett surkörsbärsträd, det blommar fint varje år, men det blir inga bär Rynkar på näsan Trots att jag frågade noga på plantskolan om det var självpollinerande.

Vad är det för fel?

Nu har körsbärsträdet börjat få blommor finns det något jag kan göra, för jag vill ha plommon och körsbär!

Annons:
Åsa S
2011-05-12 22:57
#1

Om det blommar och är självfertilt och ändå inte får bär kan det vara flera orsaker exempelvis:

Frost i blomningen

Brist på pollinerande insekter (även självfertila sorter behöver pollineras)

Man har vattnat för dåligt ofta kan man behöva ge rejäla rotblötor från tidig vår.

konichiwa
2011-05-13 13:41
#2

OK, frost i blomningen hände förra året men inte åren innan tror jag.

Vattnat har jag inte gjort men med gamla träd, borde inte regnet räcka? Första 2 åren vattnade jag nya körsbärsträdet och det växer som det ska. Kanske ska ta och vattna det ordentligt.

Brist på pollinerande insekter kan det ju vara men jag bor som sagt på landet, här finns massor av insekter och fjärilar och getingbon finns alltid i närheten. Men bin kanske inte finns? Jag ser nog inte skillnad, hmm. Är det bara bin som pollinerar?

Just med de gamla plommonträden undrar jag, när det inte blir några plommon alls! Några insekter eller bin måste ju ha besökt dem.

Jag blir inte klok på det här…

Nån mer som har input att tillägga?

Mycket tacksam för att få hjälp med det här!

krimskrams
2011-05-17 23:53
#3

Vi har samma problem med vårt 12 år gamla surkörsbärs-träd! Det blommar så vackert på våren, men nix inga bär! I förr-fjol kom det några stycken för första gången…men inga ifjol…vad gör man för fel?

Bjornen
2011-05-18 07:21
#4

Frost eller torka vid blomning och strax därefter medför ofta risk för att det inte blir någon frukt. Starka vindar kan också spoliera fruktsättningen. Låga dagstemperaturer vid blomningen ger dålig polinering då insekterna inte kan vara ute på arbete. Humlor flyger ner till ca 8 grader, medan bin kräver oftast omkring 15 grader (lite beroende på ras. italienska kräver högre temperatur än nordiska).

Trots självfertila sorter brukar skördarna bli större om det finns flera sorter. Möjligen kan enstaka exemplar vara dåligt självfertila.

Bin är bättre pollinatörer då de är blomtrogna, dvs. om de börjat på körsbär så fortsätter de med körsbär. Humlor kan börja med körsbär och sedan fortsätta med maskros och då blir det dåligt med pollineringen.

Upp till toppen
Annons: