Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Vintergrön växt

2011-05-08 09:59 #0 av: AusaBausa

skulle vilja ha förslag på ngn vintergrön växt som kan planteras mot ett staket som läar mot blåst och håller sig grön året om...

Anmäl
2011-05-08 10:11 #1 av: mariatingsund

thuja är bra vindfångare, det skulle jag välja. Den är mjuk, täcker staketet och för mig vacker. Vi har inte klippt våra eftersom jag gillar det där lite glesa, man kan kika genom. Men man kan hålla helt tätt också om man beskär regelbundet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2011-05-08 10:18 #2 av: AusaBausa

Mmm det skulle man ju kunna plantera..har mer tänkt på murgröna o vildvin men de håller väl sig inte gröna året runt!?!

Är inte jätte förtjust över dem men de sköter ju sitt jobb som vindfångare..

Har planterat såna här hemma just för att fånga vinden men nu skulle vi ha en vindfångare på jobbet(en förskola) o har inte tänkt på thuja äns..

Tack för påminnelsen!

Anmäl
2011-05-08 20:08 #3 av: Gudris

Murgröna brukar väl inte direkt fälla löven? Det gjorde de inte i Visby när jag bodde där. Inte vad jag tänkte på i varje fall...

Anmäl
2011-05-08 20:44 #4 av: AusaBausa

nej det gör de inte, det är sant!

Anmäl
2011-05-09 10:37 #5 av: Maria

Jag har Murgröna vid en vägg och den är grön hela året (Göteborg) Det gäller bara att hålla efter den då den växer så det knakarGlad

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.