Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 5030 ggr
Mauo
5/6/11, 3:41 PM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå! :)

Håller på att rensa gräs/ogräs runt mina hallonbuskar, och har kommit över 3 olika växter som jag inte vet vad det är, och ifall det kan finnas nån ide att låta dom vara kvar?

Skulle uppskatta om någon kände igen dom och kunde hjälpa mig! :)

Nr 1

Annons:
Mauo
5/6/11, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nr 2

Mauo
5/6/11, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och nr 3

Halvdansken
5/6/11, 4:00 PM
#3

#3 är nån skräppa av nåt slag tror jag. Ta bort det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mauo
5/6/11, 4:24 PM
#4

3# Bra att veta, tack :)

nå gissningar på 1&2?

Bjornen
5/6/11, 5:10 PM
#5

Den första är skelört som används som medicinalväxt. Växtsaftens färg berättar att den är giftig.

Den andra är nog någon korsblommig växt och jag kan tänka mig ev. ryssgubbe.

Den tredje kan vara en skräppa och kanske den ovanliga vippskräppan. Jag tycker dock att bladet är lite för vegt för att vara någon skräppa.

Mauo
5/6/11, 5:28 PM
#6

#5

Stort tack! Nu fick jag lite att Googla på! :)

Läste att skelörten ska ha används för att bota skelögdhet ^^ *fniss*

Hursom, Sökte på ryssgubbe, men den liknade inte min speciellt mycket, men jag ska dubbelkolla när den börjat blomma.

Lutar åt att trean ryker. För det är väl inget att spara trots att den "kan" vara vippskräppa som är ovanlig?

Annons:
mariatingsund
5/6/11, 6:38 PM
#7

Trean är hemskt så det ska du nog ta bort innan det växer till sig. Får aldrig bort rötterna annars. Det är ett typiskt fult ogräs som man absolut inte vill ha i trädgården. Tvåan ska nog blomma med blekrosa blommor i klasar, men den förökar sig jättemycket så man räknar dem inte bland trädgårdsväxter, men man kan hålla koll på dem och ha dem kvar. En sorts örtväxt det också har jag för mig, men kommer inte på vad den heter, liknar flox men inte i närheten så fin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: