Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5432 ggr
Maria
5/6/11, 1:17 PM

Bladlöss i uterummet

Jag befarar att det är mina sticklingar med olika Fuchia som hade med sig gröna små bladlöss.

Dessa har nu spridigt sig till en chiliplantaSkrikandes

Jag har planterat om sticklingarna och klippt ner dem rejält.

Inhandlat Cur+era från Nelson Garden och sprutat i omgångar men de kommer tillbaka.

Tips någon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
5/6/11, 1:27 PM
#1

Testa provadoprodukterna istället. Curera medlena verkar bara om du träffar insekten, missar du en får du massor igen de idkar jungfrufödsel. Med Curera kan du behöva upprepa behandlingen ofta.

Provado funkar mera så att växten blir giftig för insekten så de blir förgiftade då de suger på den, man kan behöva upprepa behandlingen någon gång efter någon vecka ifall man använder sprayen men det är ganska effektivt. Bör dock inte användas på ätliga växter så på chilin får du nog kämpa med något mindre "giftigt". +Man måste inspektera växterna ofta och medans man inspekterar kan man ju även mosa de löss man ser med fingrarna det är effektivt och miljövänligt.

+Klippa ner växter har ingen effekt på bladlöss snarare tvärtom de älskar ju de där nya unga skotten man får då man klippt.

Bjornen
5/6/11, 4:28 PM
#2

Intensiva bladlusangrepp har oftast en orsak. Det beror oftast på att växten inte mår bra på något sätt. Det brukar ofta leda till högre sockerhalt i växten som gör växten godare. Nedklippning minskar bladmassan och tillväxten minskar.

Gör det så trivsamt som möjligt för växterna. Lagom vattning, om det är för svalt så höj temperaturen men låt dem stå ljust. Se efter så inte växterna är uppbundna med trånga bindningar. Efter den varma perioden som följdes av kyligare väder kan också vara tillräckligt för att växten ska må dåligt.

Gör i ordning såplösning eller köp någon färdig "såplösning" och ödsla med det så att alla lössen är fulla av lösningen. Det är giftfritt och dödar lössen genom kvävning. De andas genom huden och därför ska hela deras kroppar vara full av lösningen. Såpa, gelatin eller annat som gör att vattnets ytspänning förstörs innebär kvävning av lössen. Behandlingen bör upprepas efter 1-2 veckor om angreppet är fortsatt starkt.

Maria
5/6/11, 4:31 PM
#3

Tack för tips båda tvåGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linnea
5/7/11, 7:53 AM
#4

Såpa eller diskmedelslösning tycker jag funkar bäst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Maria
5/7/11, 7:55 AM
#5

Passar på att fråga en fråga till.

Vad är skillnaden mellan gul och grön såpa?

Jag brukar köpa den gröna fastare på burk men nu sist fanns den inte så det blev en flytande gul.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linnea
5/7/11, 8:00 AM
#6

Den gröna innehåller färgämne av nån anledning, köper därför nuförtiden alltid gul.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Maria
5/7/11, 8:02 AM
#7

JahaFörvånad Hade jag ingen aning om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Solaika
5/12/11, 1:48 AM
#8

Kapar tråden lite med en annan lusfråga.. jag har en fläder som växer så det knakar. Men den får löss varenda år. Nu läser jag att det beror på att den inte mår bra.. men det låter konstigt i fläderns fall.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
5/12/11, 6:52 AM
#9

En trolig orsak att flädern får löss är torka. Vanligen mörka eller svartaktiga löss och åtminstone lik plommonbladlöss. Fläderns naturliga växtplats är lundar och andra näringsrika men inte helt solöppet. Vattna.

Åsa S
5/12/11, 6:55 AM
#10

Den kan växa bra även om allt inte är OK kan vara brist på vatten speciellt på våren och det visar sig senare, eller för god tillgång på kväve (vävnaderna blir för lösa och extra goda för lössen då)

Träd poch buskar i trädgården brukar dock klara angrepp men vet man att en buske får löss kan man ju testa ge den rejäla rotblötor från tidig vår och framåt och se om det gör någon skillnad

Maria
5/12/11, 8:28 AM
#11

Jag hade för länge sedan en Fläder som stod ganska ensam på en gräsmatta och vissa år så var den väldigt angripen medan andra år helt OK. Så där fick jag också ett svar på varför.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
5/12/11, 8:46 AM
#12

Vår fläder brukar också få svarta bladlöss vissa år. Den är dock aldrig utsatt för torka eftersom det går en vattenåder vid rötterna på den. Så det måste finnas andra orsaker än torka också.

[Asta]
5/12/11, 8:52 AM
#13

När jag flyttar in mina växter till vintervila brukar jag faktiskt stoppa ner ett par Provadopinnar i krukorna för att ta död på eventuella skadedjur som de tar med sig. Inte så ekologiskt jag vet, men det är effektivt.

Annons:
Maria
5/12/11, 9:04 AM
#14

#13 Alla tips mottages tacksamtGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
5/12/11, 9:21 AM
#15

Intagning av växterna från utevistelse innebär en stor omställning för växterna och mycket stress ger dålig motståndskraft. Lössen har kanske gått i vintervila på växten och vaknar till liv när de kommer in och äter med frisk aptit på växten som mår dåligt. Vid intagning bör man noggrant kontrollera ev. lusangrepp några veckor. De bör inte heller placeras bland andra inomhusväxter, där lössen kan hitta andra goda växter.

Rita-S
5/12/11, 10:03 AM
#16

.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Solaika
5/12/11, 2:16 PM
#17

Flädern står i halvskugga.. men torka skulle möjligen kunna vara en orsak. Ska gå ut o lägga dit vattenslangen ett tag så den får rejält med vatten. Så får vi se om den kan slippa lusangreppen iår.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Upp till toppen
Annons: