Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1788 ggr
Elshira
2011-05-03 18:48

Vad ska jag ha?

Vi har en rondell framför huset och med gräs i mitten. Och i mitten av gräsplätten så har vi ett urgrävt hål som vi tidigare haft Rosor i men som dött så småning om och nu har vi grävt bort allt.

Mina funderingar är bara - vad ska vi ha?

Är själv inte alls särskillt "inne" i trädgårdsvärlden, så kan inte mycket mer än det som redan står på tomten.

Mina första funderingar var en lite lägre buske (något som inte blir mer än 1.5 meter i.af), och ev någon liten blomma runt det kanske. Men en blomrabatt går bra det med. Vill inte blanda många sorter utan ska i sådana fall vara något större, och som gärna är lite fint hela sommaren och inte bara när de blommar.

Trimma och klippa lite vår/höst har jag inget emot, men förutom det ska det helst vara "självgående".

Vi har också rådjur här som äter ALLT, så gärna något de inte gillar. Men om det man kan köpa på t.ex plantagen som ska avskräcka rådjur fungerar, alternativt blodmjöl (om det fungerar?) så kan jag nog tänka mig att pula med sådant om det blir något väldigt fint :) Men helst något de inte äter allt för gärna av.

Vad tror ni skulle kunna passa?

Hakuna matata!

Annons:
[Asta]
2011-05-03 19:19
#1

Förra året hade jag sommarrudbeckia. Den var väldigt tacksam.blommade hela sommaren och åts inte upp av Rådjuren.

Elshira
2011-05-03 19:57
#2

#2 Det lät inte så tokigt, fina färger fanns det ju med!

Såg dock att det var i senaste laget att börja förkultivera dem, brukar de kanske finnas som plantor att köpa?

Hakuna matata!

[Asta]
2011-05-03 21:24
#3

Vet faktiskt inte. Men det finns rudbeckia som är perenna också och de finns i alla fall att köpa som plantor.

Bjornen
2011-05-03 21:38
#4

De sommarrudbeckior som säljs som ettåriga är egentligen fleråriga. Om det är väldränerad jord brukar de kunna blomma några år. De är dock inte så långlivade ens i sitt hemland Amerika.

Bjornen
2011-05-03 21:42
#5

Sommarrudbeckian startar mycket sent (hos mig normalt månadsskiftet maj-juni) och många har för bråttom att ta bort dem innan de har visat livstecken. Liksom alla rudbeckior vill den ha fukthållande jord, men det får inte bli för fuktigt under vintern.

Elshira
2011-05-04 08:11
#6

Då ska jag in och kolla på det i veckan på plantagen i.af. Funderade annars på tagetes om inte rudbeckian finns. De blommar ju länge och vackert de med! Och de finns ju garanterat som plantor i.af ^^

Men några förslag på mer permanenta lösningar (som kankse ordnas till nästa år) mottages tacvksamt :) En liten buske, eller några "buskiga" blommor som är återkommande och rådjurssäkra Oskyldig

Hakuna matata!

Annons:
[Asta]
2011-05-04 08:37
#7

det är svårt det där med råd jur. Hos oss äter de det mesta känns det som. I samma rabatt som rudbeckian förra året hade jag också linnetagates. De lät de också bli.Liksom dahliorna. Rododendron lät de också bli, men jag har hört andra vars rododendron de ätit upp. Man kan ju ha små buxbom runt om och så kan man byta blommor i mitten.

Linnea
2011-05-05 17:11
#8

Vatten! Även en liten yta kan bli damm med tex en näckros i.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: