Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Vad ska jag ha?

2011-05-03 18:48 #0 av: Elshira

Vi har en rondell framför huset och med gräs i mitten. Och i mitten av gräsplätten så har vi ett urgrävt hål som vi tidigare haft rosor i men som dött så småning om och nu har vi grävt bort allt.

Mina funderingar är bara - vad ska vi ha?

Är själv inte alls särskillt "inne" i trädgårdsvärlden, så kan inte mycket mer än det som redan står på tomten.

Mina första funderingar var en lite lägre buske (något som inte blir mer än 1.5 meter i.af), och ev någon liten blomma runt det kanske. Men en blomrabatt går bra det med. Vill inte blanda många sorter utan ska i sådana fall vara något större, och som gärna är lite fint hela sommaren och inte bara när de blommar.

Trimma och klippa lite vår/höst har jag inget emot, men förutom det ska det helst vara "självgående".

Vi har också rådjur här som äter ALLT, så gärna något de inte gillar. Men om det man kan köpa på t.ex plantagen som ska avskräcka rådjur fungerar, alternativt blodmjöl (om det fungerar?) så kan jag nog tänka mig att pula med sådant om det blir något väldigt fint :) Men helst något de inte äter allt för gärna av.

Vad tror ni skulle kunna passa?

Anmäl
2011-05-03 19:19 #1 av: [Asta]

Förra året hade jag sommarrudbeckia. Den var väldigt tacksam.blommade hela sommaren och åts inte upp av Rådjuren.

Anmäl
2011-05-03 19:57 #2 av: Elshira

#2 Det lät inte så tokigt, fina färger fanns det ju med!

Såg dock att det var i senaste laget att börja förkultivera dem, brukar de kanske finnas som plantor att köpa?

Anmäl
2011-05-03 21:24 #3 av: [Asta]

Vet faktiskt inte. Men det finns rudbeckia som är perenna också och de finns i alla fall att köpa som plantor.

Anmäl
2011-05-03 21:38 #4 av: Bjornen

De sommarrudbeckior som säljs som ettåriga är egentligen fleråriga. Om det är väldränerad jord brukar de kunna blomma några år. De är dock inte så långlivade ens i sitt hemland Amerika.

Anmäl
2011-05-03 21:42 #5 av: Bjornen

Sommarrudbeckian startar mycket sent (hos mig normalt månadsskiftet maj-juni) och många har för bråttom att ta bort dem innan de har visat livstecken. Liksom alla rudbeckior vill den ha fukthållande jord, men det får inte bli för fuktigt under vintern.

Anmäl
2011-05-04 08:11 #6 av: Elshira

Då ska jag in och kolla på det i veckan på plantagen i.af. Funderade annars på tagetes om inte rudbeckian finns. De blommar ju länge och vackert de med! Och de finns ju garanterat som plantor i.af ^^

Men några förslag på mer permanenta lösningar (som kankse ordnas till nästa år) mottages tacvksamt :) En liten buske, eller några "buskiga" blommor som är återkommande och rådjurssäkra Oskyldig

Anmäl
2011-05-04 08:37 #7 av: [Asta]

det är svårt det där med råd jur. Hos oss äter de det mesta känns det som. I samma rabatt som rudbeckian förra året hade jag också linnetagates. De lät de också bli.Liksom dahliorna. Rododendron lät de också bli, men jag har hört andra vars rododendron de ätit upp.
Man kan ju ha små buxbom runt om och så kan man byta blommor i mitten.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.