Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2616 ggr
Verra
4/27/11, 4:40 PM

Frukt & bär på balkongen!

Hej!

Jag skulle vilja ha lite mer ätbart på balkongen i år och tänkte på det här med frukt och bär.. Grönsaker och kryddor gillar ju jag men barnen tycker inte det är så kul!

Jag skulle jätte gärna vilja ha en vindruvsranka som växte, men hur stor "kruka" behöver dem att växa i och hur pass klarar dem vintern? Jag har ingen möjlighet att förvara dem någon annanstans än balkongen eller inomhus, har inget mitt i mellan..

Hallon är ju också en stor favorit.

Jordgubbar och smultron har vi.
Sedan har jag fått sticklingar från citron och oliver. Hur sköter man dessa bäst?

Vi bor strax utanför Södertälje/Sthlm, minns inte i vilken zoon det var. Vi har sol i stort sett hela dagen på balkongen.

Det får gärna vara lätt skötta växter för några gröna fingrar har jag inte!!

Hoppas att tips och råd bara öser in nu ;)

Mvh Veronica

Annons:
Maria
4/27/11, 8:58 PM
#1

Min son hade svarta vinbär på balkongen i en stor gammal plåtdunk som hade varit oliivolja i och den klarade vintern i Göteborg.

Nu var det inte denna vintern förstås utan en mildare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flaxss
4/27/11, 9:17 PM
#2

köp en frosttålig kruka, mer ''volym'' gör att den klarar vintern bättre. skaffa dom köldtåliga staketdruvorna (labruska), här finns det olika namnsorter de flesta har bra härdighet. täck krukan, rötterna med vinterväv nåt lager så bör det gå bra.

är citron och oliv stcklingarna rotade ? dom kan vara lite kenpiga att rota och inte alltid det funkar. mycket värma och luckerjord.

här följer skötsell råd för redan ''färdiga'' plantor

Citron - ta ut den efter att frostrisken är förbi, placera den i skuggan första 2veckorna därefter soligt och varmt läge. vattna men låt torka upp lite, ge regelbundet med näring. vill ha lucker och näringsrikjord med lågt ph. strax innan första höstfrosten kommer så ta in den och placera den i det ljusate fönster du kan ge, placera extraljus över den tänt ca 16-18timmar per dag.

samma skötsell för oliv bara att den kan stå ute i någon frostnatt på hösten och vill iställety ha kalkrikjord. övervintras inne under extraljus (viktigt med extraljus, annars har dom svårt att klarar vintern inne).

Verra
4/28/11, 10:53 PM
#3

Ska se om jag hittar någon sån sort druvor! Låter ju bra!

Ja, dem är rotade!
Funkar det med den sortens jord som heter citrusjord?
Vad ger man för sorts näring?

Extraljus, funkar det med en vanlig lampa eller ska det vara någon speciell?

Upp till toppen
Annons: