Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3834 ggr
[SarasB]
2011-04-25 23:25

vad har ni sått i år?

som rubriken säger: vad har ni sått i år? :)

själv har jag sått:

  • Fänkål
  • Citrongräs 
  • Anisbasilika
  • Ärtor
  • Djungelgurka
  • Squash
  • 4 olika sorters tomat
  • Ingefära
Annons:
Maria
2011-04-26 06:19
#1

Hittils har det bara blivitGlad

Chili som fortfarande är i uterummet och vissa ska så förbli

Tomater som är för små att plantera ut

Grönkål är sått i landet

Olika blommor som Luktärt, Krasse m.m är planterat

Blommande sticklingar av Surfina är på väg

Örter däremot som Salvia, Mejram, Persilja, Oregano, Rosmarin m.m är i landet redan.

Planerna  att sätta är:

Potatis, Sockerärtor, Rosenbönor, Mangold och kanske något mer.

Här är det nämligen stooor platsbrist.Rynkar på näsan

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AusaBausa
2011-04-26 06:55
#2

dahlior

krasse

klint

morötter

sockerärtor

Åsa S
2011-04-26 07:09
#3

Tomat

chili

malabarspenat

basilika

sallat

persilja

Morötter

pink lettucy

rädisa

rättika

smörgåskrasse

ikna
2011-04-26 09:40
#4

Sallat, persilja, dill

spenat, malabarspenat

gul och röd lök, vitlök, purjolök

sockerärt, spritärt, brytböna, bondböna

vitkål, rödkål, blomkål, grönkål

rotselleri, fänkål

tomat (4 sorter), paprika, chili, aubergine

gurka, melon, squash

petunia, lobelia, ringblomma

Mauo
2011-04-26 13:33
#5

Än så länge; Tomat Chilli(2 sorter) Citrongräs Isop Libbsticka Backtimjan Basilika Mejram Dragon Physalis^^ Blir mycket mer dock :)

[Asta]
2011-04-26 18:20
#6

Inomhus

Rosenskära
tomat
stevia
2 sorters basilikaa
salladslök
luktärt
linnétagetes
rudbeckia

I drivbänken sådda jag i helgen

mangold
aster
blåvinda
vallmo
stockros

I helgen kom också mina dahliaknölar i jorden

Kommer väl att bli sallad och rosenbönor också.

Annons:
[SarasB]
2011-04-26 23:27
#7

jisses! :D ni som bor i södra sverige, hur varmt har ni egentilgen? är det plusgrader dygnet runt? vi har typ stooora snöhögar kvar här i norra norrbotten… :P som mest har det väll vart plus 15 kanske och några minus på natten, så här planteras inget ut än inte :P

ikna
2011-04-27 07:41
#8

Här i nordvästra skåne har vi haft ca 18-20 grader de senaste dagarna och ca 5-8 grader på nätterna. Glad Detta väder ser ut att hålla i sig hela denna veckan också!

Till helgen tror jag att jag ska plantera ut de tomater som ska stå på friland. Flört

Maria
2011-04-27 08:12
#9

#8 Ungefär samma väder som i GöteborgFlört

#7 Jag blir riktigt ledsen när jag hör dig prata om snöhögarGråter

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
2011-04-27 09:32
#10

Här har vi också haft ljuvligt väder i över en vecka. Igår var det 22,5 grader här på lunchen, varma nätter. Hoppas också på att det håller i sig. Mina dahlior åkte i marken, blir det någon nattfrost kan jag enkelt täcka dem.

berobe
2011-04-27 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Trots en härlig vår avvaktar jag, dill, persilaj och plocksallad är sådda på friland (ja- jag plockade ner dahliorna också)  I övrigt avvaktar jag  (Kung Bore brukar göra återbesök) men på fönsterbrädan står Flitiga Lisa, anisisop , lobelia  mfl godingar på tillväxt..runt den 17 maj  åker de ut..(påverkad av mina norksa grannar)

besök gärna min hemsida; www.skogstradgarden.se

Jag jobbar bara så länge jag har lust -inga måsten- inte kommersiellt

och bara för lust och glädje.

berobe
2011-04-27 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Inte sådd? Men dock nyplanterat Oskyldig

På trädgårdsmässan i Älvsjö köpte jag in tre kanandensiksa Rosor (william buffin) Mina vanliga klättrerosor (bla. sympatie, etyd mfl , har dessvärre frusit ner nu två år i rad) så nu är jag less på att vänta på uppväxten tyvärr…

Har flyttat och ersatt - omplanterat och kan bara hoppas att min rosenpergola blir vad jag vill ha. Men lita på att de flyttade rosorna kommer till sin rätta också..(om de överlevt även denna vinter)

Lidl sålde klätterrosor för 20 spänn styck--givetvis kan de vara värda ett försök för en säsong. köpte 3 ospec för det facila priset. Rapport om utveckilingen kommer.

AusaBausa
2011-04-27 20:55
#13

ska sägas att mina planteringar sker i stora urnor och just nu står de i mitt uterum o DÄR är supervarmt..så det går fort där;-) men så småningom ska de ställas ut…har inga rabatter alls bara urnor..älskar blommro växter men hatar rensa ogräs;-)

Annons:
[SarasB]
2011-04-27 23:19
#14

#9 inte jag, jag älskar snö och vinten! hade fått vara 10 - 15 minus och sol/fint väder och MASSA snö året runt enligt mig! ;D

Maria
2011-04-28 06:33
#15

#14 Det är då tur att vi är olikaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SarasB]
2011-04-28 23:14
#16

fast det är ju roligt att så och plantera och att se det växa oxå, allt jag sått har grott, utom då några havtornsfrön som jag satt i jorden igår. :)

lwic
2011-04-29 09:36
#17

#13)Sara! Även jag älskar snö och framför allt vinterfjällen.Men jag förnekar inte hur härligt det känns när jag på mina vandringar "hemmavid i Kebnefjällen" och kommer ner till en skönt blommande fjälläng..ja så njuter jag.

 Bor man dessutom 15 mil norr om odlingsgränsen är varje sådd en utmaning. Men fasen så mycket roligare när det lyckas. Midnattsolen en dryg månad gör att det växer dygnet runt - men frostrisken finns alltid!..Foten i munnen

[SarasB]
2011-04-29 18:26
#18

Iwic: jag letade gilla-knappen med den fanns ju inte här… ;) jo det är ju en utmaning att få något att växa här uppe… och så klart roligt när det växer, för det är ju som inte "självklart" att det ska gå så långt norrut.

för några år sedan hade jag ett gäng solrosor, mätte såklart höjden och den längsta var 222 cm, kändes ganska otroligt för att vara i kiruna! :)

[SarasB]
2011-05-04 00:08
#19

förutom det i #0 har ja även satt:

  • avokado
  • granatäpple
  • mango
  • goji
  • havtorn
  • stjärnanis
  • solrosor
  • melon
  • papaya
  • rödbetor
  • blåbär
Mauo
2011-05-04 12:10
#20

#19: exotiskt! Får du verkligen upp allt? Föresten, hur mycket lät du avokadon gro innan du satte den? :)

Annons:
[SarasB]
2011-05-04 22:59
#21

#20 jag satte avokadon direkt i jorden, med toppen synlig. tog ett bra tag innan den grodde…

  • avokado - ca 35 cm hög
  • granatäpplet - ett långt/rangligt skott
  • mango - än bara en stam utan blad
  • goji - litet skott fortfarande
  • havtorn - inte grott än
  • stjärnanis - inte grott än
  • solrosen - nysådd, fast den vet jag ju kommer :)
  • melon - oxå nysådd
  • papaya - haft ca 2-3 månader på sig, tankte slänga men sen såg jag ett grönt skott :)
  • rödbetan - nysådd
  • blåbär - oxå nysådd

jag har ett litet ljust inglasat utrymme där jag sår det mesta, är rätt fuktigt och 20-22 grader på natten och 27-28 grader under dagen. Där gror det mesta på några få dagar :)

Upp till toppen
Annons: