Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Aprilrabatt...

2011-04-24 22:14 #0 av: Joline

Nyvakna Aprilrabatter.

Anmäl
2011-04-26 06:58 #1 av: Maria

Så fint det ser utGlad Visserligen som här ganska kalt ännu men man vet ju att det kommer. Det är ju bara April.

Du får lägga in fler bilder allt eftersom det växerGlad

/Maria

Anmäl
2011-04-26 18:21 #2 av: [Asta]

Hm, mina rabatter är mycket grönare. Har du ingen kirskål dina?

Anmäl
2011-04-26 19:04 #3 av: Maria

Jag har ingen kirskål tack och lovTungan ute Grannens rabatt är full av denna grönska....

Jag har i alla fall ätit en god paj en gång på Kirskål.Flört

/Maria

Anmäl
2011-04-27 00:02 #4 av: [Asta]

Jag har mängder med kirskål. Har inga planer på att utrota dem, men jag brukar störa den ibland i vissa rabatter. Har också recept på kirskål, men eftersom varken rådjur eller harar äter den så kan man ju undra?

Anmäl
2011-04-27 06:48 #5 av: Maria

Gör de inte? Jag överlevde i alla fallFlört

/Maria

Anmäl
2011-04-27 09:33 #6 av: [Asta]

Jag tror nog att de överlever, men de har ju så fin smak att ta allt det gotta och då de lämnar kirskålen måste det ju vara ganska dåligt mat.

Anmäl
2011-04-27 11:15 #7 av: berobe

Vill helst undvika kirskålen -men svårt när inte grannarna bryr sej..

Anmäl
2011-04-29 08:15 #8 av: Joline

Jaa, vi ligger en två-tre veckor efter... Tror det kan bero på att vi bor vid en stor sjö och isen brukar ligga kvar länge o kyla... 

Anmäl
2011-04-29 08:31 #9 av: Mauo

Vilken kul ide!

Tänkte att jag gör så med mitt trädgårdslands-projekt jag dragit igång, ifall nån är intresserad. :)

Som sagt, för att inte spamma sönder med en massa nya inlägg, har jag ju gjort en BLOGG, och jag märkte att jag tog de första bilderna 30 mars.

Så imorgon, 30 April, lägger ja upp nya bilder (från samma vinklar) med mina framsteg :)

Anmäl
2011-04-29 10:03 #10 av: Mauo

Oups! Märkte precis att jag skrivit i helt fel tråd! Förlåt! Skulle såklart skriva i "Tänk om vi skulle..."-tråden! :)

Anmäl
2011-05-01 23:15 #11 av: Bjornen

Kirskålen infördes i Sverige som grönsak och därför heter den kirsKÅL eftersom beteckningen kål var det samma som grönsak. Den har också införts från flera olika ställen under olika tider.

Anmäl
2011-05-02 06:31 #12 av: Maria

#11 Det var roligt att vetaGlad

/Maria

Anmäl
2011-05-02 06:38 #13 av: [Asta]

#11 - det visste jag faktiskt. Det påstås vara munkar som infört den och därför brukar jag alltid säga "de visste inte vad de gjorde där där förbannade munkarna" när jag rensar mina rabatter. Ibland säger jag värre saker än så om dem.

Anmäl
2011-05-02 15:44 #14 av: Dragon77

Kirskålen tog över rabatt-tråden oxå Haha

Anmäl
2011-05-03 06:39 #15 av: Bjornen

Kirskålen kom till Sverige redan före munkarna, men det är troligt att även de införde den från mellersta Europa (södra Tyskland). Därav olika varianter av kirskål.

Två saker klarar jag inte att odla: vanlig kirskål och lupiner. De bara dör.

Anmäl
2011-05-03 07:48 #16 av: [Asta]

#14 det är sådan den är den där kirskålen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.